minbaad.dk
onsdag 13. december

Mobildækning svigter flere steder til søs i Danmark.

Mobiltelefon til navigation er slet ikke nok - men

Det første du gør så snart du har dækning på mobilen, er at ringe hjem og forklare, at du har nedbrud på elsystem, og søger nødhavn, forklarer Drabant 22-sejler Søren Kjær.

Udstyr | 03-04-2017 08:51 | Af  Troels Lykke

Hobro-sejler Søren Kjær, som har en Drabant 22 fra 1979, var første sejler, der i sommeren 2016 bestod den svære certifikatprøve, Dansk Tursejlerprøve fra Duelighedsklubben: www.duelighed.dk/test/ Her fortæller han til minbaad.dk:

Langt de fleste af os har smartphones eller iphones. Der er næsten ikke grænser for hvad de telefoner kan, og dog!! 

Telefoner har det jo med at være afhængige af et sendenet. Lidt provokerende kan man jo så spørge - hvor mange mobilmaster ser du til søs?

Det er sikkert ikke mange, og derfor bør du nok overveje det smarte i at basere din navigation på en smart app i din telefon.

Du skal faktisk ikke ret langt fra land før du ikke har dækning på din telefon. Hov!! ramte jeg lige et andet problem du måske ikke havde tænkt på.

Uden dækning ingen hjælp  - derfor VHF-certifkat

Uden dækning på telefonen hjælper det altså ikke at råbe om hjælp i telefonen - uanset om der er masser af sejlere omkring dig.

Ikke mere om det, men lad det være en opfordring til at tage VHF-certifikat - køb en VHF-radio, og hav dermed mulighed for at kontakte sejlerne omkring dig - og ikke mindst have mulighed for at hjælpe andre.

Tænk bare - ham sejleren ca 2 mil ude til styrbord kan ikke kontakte dig på telefon uden at kende dit nummer - og omvendt.

På samme måde skal du nok være lidt kritisk overfor at bruge telefonbaserede navigations-apps. 

Virker de når du kommer uden for dækningsområde for telefonen? Hvor opdaterede er kortene? Hvor godt er batteriet i telefonen, med andre ord, hvor længe kan du regne med at have hjælp fra telefonen.

Kan vi hurtigt blive enige om, at det bedste man kan gøre, er at slukke mobiltelefonen når der ikke er dækning? Gem strømmen til når du er så tæt på land, at du har dækning.

Godt supplement til kystnær navigationen

Der er dog trods alt lidt godt at sige om telefon og apps. De er en rigtig god sikkerhed at have i tilfælde af, at kortplotter, ekkolod osv. brækker ned som følge af totalt strømnedbrud. 

Det jeg bedst kan anbefale, er at lade din telefon angive din position - så du kan gå tilbage til gammeldags navigation med søkort og magnetkompas -- for du har jo selvfølgelig opdateret dine søkort, og har en deviationstabel gældende for dit skib --- eller har du?

Men det første du gør - så snart du har dækning på mobilen, er at ringe hjem - til en eller anden og forklare, at du har nedbrud på elsystem, og søger nødhavn.

Du opgiver din position så nøjagtigt som muligt, og siger hvilken havn du styrer mod.

Tro ikke at det her virker hvis du vil krydse Atlanten. Det virker hvis du sejler i kystnære danske farvande. Hvis du skal til havs eller på langtur er det nok en god ide at lære en hel del mere om navigation osv osv.

Det hele starter med din sejlplan

Du checker dit skib, men du checker også din telefon, og --- øøhh du sørger selvfølgelig også for at du informerer andre om hvor du agter at sejle hen, hvem der er ombord, og hvornår du forventer at være fremme -- selvfølgelig plus minus.

Sejler man for sejl er man jo tvunget til at tage hensyn til vinden.

Motorsejlere er måske ikke så påvirket af vinden, men strøm og dårligt sigt kan hurtigt forlænge sejltiden betydeligt. HUSK HUSK nu at informere dem i land.

Instrumentfejl – hvad vej skal jeg sejle?

En anden ting er - hvis nu alt svigter - hvilken vej skal jeg så vælge?  Hvor er jeg? -- ja, jeg satser på at du har en fornemmelse af det, for du har jo selvfølgelig fulgt med på dit papir-søkort i forhold til dit navigationsprogram uanset om det er en søkortplotter eller din telefon? - eller har du?

Det væsentlige i det her er, at man hele tiden har en fornemmelse af, hvor man er - og her føler jeg ikke at ca 8½ mil NE for en eller anden bøje er godt nok.

Jeg skal ikke prædike hvor nøjagtigt det skal være, men det fortæller dig hvilken kurs du skal tage groft sagt N-NØ-Ø-SØ-S osv for hurtigst muligt at få landkending.

Når først du har landkending, er der også rimelig sandsynlighed for at du har dækning på telefonen. Det første du så skal gøre, er at kontakte dem i land, og fortælle hvor du tror du er, og hvad du agter at gøre.

Gode skippere tænker altid lidt forud

Hele humlen i det her er, at tænke lidt forud. Det at tænke igennem - hvad nu hvis? - hvad gør jeg selv hvis alt det smarte lige pludselig ikke virker? Det er den forudseenhed som forventes af enhver skibsfører.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET