Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
En donation fra DIF og DGI’s foreningspulje på 175.000 kr og fra Nordea Fonden på 25.000 satte processen i gang med køb af to J/80ere, der er lidt mere stabile end J/70erne.
Sejlklubber
J/80er ankommer til Vallensbæk. Foto: Vallensbæk Sejlklub

 To J/80ere leveret direkte fra Barcelona til Vallensbæk

Med to nyere J/80ere moderniserer Vallensbæk Sejlklub sin flåde og skaber nye aktiviteter får både ungdomssejlere og pensionister. Medlemmerne fra Vallensbæk Sejlklub skulle ikke på posthuset for at hente deres leverance fra Barcelona. Der var levering til døren.

Af Troels lykke |

I bund og grund var der tale om onlinehandel, idet hele handlen - bortset fra et enkelt besøg, hvor bådene blev tjekket - foregik over nettet. Og med to J/80ere på trailer på et og samme lastvognstog var det noget af en aflevering, fortæller Vallensbæk Sejlklub.

I forlængelse af sejlunionens satsning på og anbefaling af sportsbåde som klubbåde har der længe været diskussioner om at modernisere sejlklubbens flåde.

Diskussioner, der i sidste ende førte til et samarbejde mellem sejlerskole og ungdomsafdeling, hvor der blev taget initiativ til at rejse pengene til de to både. 

Donation satte proces i gang

En donation fra DIF og DGI’s foreningspulje på 175.000 kr og fra Nordea Fonden på 25.000 satte processen i gang. Klubben har sin egen lille sejlerfond, der kunne matche det samlede beløb og dermed startede jagten på to nyere J/80ere.

- Det var noget af en udfordring at få fat i de rette både. Man skal være hurtig, da efterspørgslen er stor, forklarer Steen Hillebrecht, der har været med til at drive projektet. 

- Det er mit indtryk, at det i høj grad er danske klubber, der konkurrerer om disse både, idet jeg dels har hørt fra sælgere, at både gik til Danmark, dels har kunnet konstarere, at kort efter at en båd blev taget fra markedet, så var der opslag fra klubber, der lige havde afsluttet en handel.

Sejlads fra 8 til 88 år

Det er klubbens mål, at bådene skal fungere over for mange forskellige typer medlemmer. 

- Ligesom mange andre klubber kæmper vi med den udfordring, at vi mister unge sejlere, når de skal på efterskole eller gymnasiet. Vores tilbud matcher dårligt, og konkurrencen om de unges opmærksomhed er stor. Der skal noget mere til end kun sejlads, påpeger Steen Hillebrecht og fortsætter:

- Derfor håber vi, at vi med sjove kølbåde, som også kan bruges til tursejlads med en lille kahyt, også kan skabe rammer til sjove og sociale aktiviteter, der er attraktive nok til, at de unge holder kontakten med deres sejlklub. De skal selv være med til at skabe rammerne. En tilgang, vi er blevet meget inspireret af fra Hellerup og fra sejlunionens Youngster-koncept, som er under videreudvikling, og som vi gerne vil være en del af. 

Skal også bruges i sejlerskolen

Men det er ikke kun de unge, som skal have glæde af de to J/80ere.

- De skal selvfølgelig også bruges i sejlerskolen, hvor vi får en mere moderne båd, der også kan have en elev eller to mere med pr. instruktør, fortæller Steen Hillebrecht, og tilføjer, at det typisk er manglen på instruktører, der skaber flaskehalse i forhold til at møde den store efterspørgsel, som sejlerskolen er omgærdet af. 

Også pensionisterne - eller som man kalder dem i Vallensbæk, Gråsælerne - får glæde af de nye både, idet det også er planen, at der skal være fast sejlads for de mere erfarne sejlere i bådene. 

- Og man må da gerne være ældre end 88. Men det lød godt, da vi skulle finde på et navn til konceptet, slutter Steen Hillebrecht.

content-loader
content-loader
content-loader