minbaad.dk
onsdag 22. november

World Sailing sover i timen omkring Nacra 17-skandalen

Nacra 17 er en lang lidelseshistorie med knækkede master, ødelagte ror, sværd og agterspejl, der falder af. Interview med sportschef Jacobsen. Calle Sørensen forklarer i video om seneste problem.

Kapsejlads | 17-08-2017 08:34 | Af  Troels Lykke

Den olymiske klasse Nacra 17, hvor KDY-sejlerne fra Aarhus Lin Cenholt fra Aarhus er aktiv med KDY-gasten Christian Peter Lübeck, er en relativ ny bådtype, der første gang var olympisk i Rio 2016. For få uger siden blev Nacra'en frigivet i en ny konstruktion, hvor båden kan foile.

Det vil sige, at begge skrog løfter sig fri af vandet, hvilket øger bådens fart til 50 km/timen, og samtidig gør sejladserne mere spektakulære, noget der egner sig til olympisk tv.

Det skriver Aarhus Stifstidende/minbaad.dk i dag i avisen.

Nu er katamaranen steget voldsomt i pris igen, og koster nu 180.000 kroner. Men i de få år, som båden har eksisteret, har der været problemer med grejet på båden.

Master er knækket, ror er faldet af, og sværd er gået gennem sværdkisten på den hollandsk produceret båd.

World Sailing tillader monopol

Samtidig er båden for dyr, da sejlsportens organisation World Sailing kun har tilladt, at der findes en producent, der dermed har fået monopol på produktionen af katamaranen.

Til VM-teststævnet i Aarhus, hvor 400 sejlere fra 50 nationer deltog, var den gal igen for Nacra 17eren. Bådens foils knækkede således på to både, da der var en ny produktionsfejl.

Så sent fredag, dagen før finalen, udsendte sejlsportens hovedorganisation World Sailing en meddelelse, hvori samtlige nye og netop frigivne, foilende Nacra-både blev tilbagekaldt verden over på grund af en alvorlig konstruktionsfejl.

Aflyste finalen

Tilbagekaldelsen betød, at Aarhus-arrangørerne af VM-teststævnet måtte aflyse det planlagte Medal Race lørdag i Egå. Dermed vandt Aarhus-sejleren Lin Cenholt og Hellerup-sejleren Christian Peter Lübeck stævnet, blandt andet foran de europæiske mestre.

- Vi er ved at have løst produktionsfejlen før VM (i Frankrig om 14 dage, red.). Der bliver sendt et reparationskit frem til os, og vi skal ikke betale for det. Og vi er tilfredse med, at vi slog europamestrene i stævnet, efter at vi selv blev nummer fire i år, siger 25-årige Lin Cenholt.

Sportchef: Én producent er for lidt

Sportschef for landsholdet, Thomas Jacobsen fra Dansk Sejlunion, er noget træt af Nacra-producenten.

-Jeg tror ikke på, at der kun skal være én producent. World Sailing skal gøre det frit, at flere kan producere båden, man kan se, at de OL-klasser, hvor der kun er én producent, som i Laser, Nacra og RS:X, at det er der, bøvlet med grejet er. Nacra-producenten har afvist at betale for knækkede master og ror, der knækkede, og sagt, at det blot er sejlernes skyld, men en båd skal kunne vælte, uden at en mast knækker, forklarer Thomas Jacobsen. 

Han oplyser desuden, at landsholds-sejlere som Lin Cenholt og Christian Peter Lübeck får deres båd betalt af Dansk Sejlunion.

Lin og CP vandt i Aarhus men uden finalesejlads. Foto: Mogens Hansen

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET