Gå til hoved-indhold
bmw oracle vingemast sammenlignet med flyKapsejlads

BMW Oracle vælger hård vingemast i duel

I 33. America's Cup vil BMW Oracle bruge deres 58 meter høje vingemast. En melding, der ikke er optimal for North Sails i Allerød.

Af Troels Lykke |

Ved et pressemøde i Valencia bekræfter BMW Oracles advokat Tom Ehman og designeren Manolo Ruiz de Elvira, at man endelig har besluttet at sejle med hård vingmast i Americas Cup i Valencia i februar 2010. Modstanderen bliver Alinghi.

Til trods for problemene ved at få transporteret riggen fra San Diego til Valencia har man fastslået, at denne har vist sig klart bedre egenskaber end en traditionel rig og sejl, der leveres fra North Sails i Allerød.

International North Sails direktør Ib Ussing Andersen fortalte fornylig til minbaad.dk, at man naturligvis gerne så, at BMW Oracle valgte konventionelle sejl, da Allerød afdelingen producerer sejlene.

58 meter høj vingemast styres af motor

Den hårde vinge er 58 meter høj og vejer 3500 kilo. Vingen trimmes med en motor, så det er muligt at reducere besætningen, skriver seilas.no.

Amerikanerne har et skib til at fragte vingen til Valencia. Turen tager tre uger. I øvrigt ønsker BMW Oracle en ny cup i 2012 i normale både. Noget der holdes møde om i Valencia i den kommende tid.

Juryen til februar

ISAF har i øvrigt udpeget en jury til den 33. cup i Valenica til februar. De er følgende:

David Tillett (AUS) Chairman,
John Doerr (UK)
Josje Hofland (NED)
Graham McKenzie (New Zealand)
Bryan Willis (UK)

content-loader
content-loader
content-loader