Gå til hoved-indhold
Havne
Kulturministeriet mener, at kommunen i sin tid bandt sig til en direkte bro fra Skuespilhuset og den kommende p-kælder til Operaen.

Københavns havn får en håndfuld nye broer

Sejlerne tabte. Miljø- og teknikudvalget i København har nemlig vedtaget at bygge en række omstridte broer, der skal forbinde Nyhavn med Operaen, skriver politiken.dk

Af Troels Lykke |

Beslutningen om broforbindelse kommer trods protester fra sejlerfolket og trods en igangværende retslig strid med Kulturministeriet.

Ministeriet mener, at kommunen i sin tid bandt sig til en direkte bro fra Skuespilhuset og den kommende p-kælder til Operaen i stedet for at lade operagæsterne gå en 1,4 kilometer lang omvej ad de broer, kommunen foretrækker, skriver politiken.

Ministeriet holder fast i, at der skal opføres en direkte forbindelse mellem de to kulturinstitutioner.

I maj 2001 skrev partierne under på en aftale med staten om at etablere en forbindelse til Dokøen fra Skuespilhuset. Den aftale holder ministeriet fast i, selv om kommunen har opgivet den direkte forbindelse og i stedet satser på Nyhavns-løsningen.

En bro mere på vej 

Vinder staten sagen mod kommunen, så kan resultatet blive, at der skal opføres endnu en bro på tværs af havnen.

Realdaniafonden har tilbudt Københavns Kommune at finansiere den direkte forbindelse, men da A. P. Møller-fonden kom med et tilbud på en forbindelse, der gik via Nyhavn, valgte bystyret at satse på den løsning.

Kritikere af Nyhavns-broerne frygter, at kommunen ved at spærre masteskibene i Christianshavns Kanal inde bag broerne bliver skyld i, at kanalen tømmes for sejlbåde, og at den i fremtiden blot vil rumme småbåde og joller.

Protestside mod broerne

content-loader
content-loader
content-loader