Gå til hoved-indhold
Kort Nyt

Sejlads under vandet

Det er blevet ”hot” at sejle ned under vandoverfladen, hvad enten man sejler for motor eller ved hjælp af pedaler.

Af jakob johannsen |

Nu skal vi opleve havets dyb på andet end dokumentarfilm. Dyknings popularitet har længe været stigende, og det er ikke ualmindeligt at sejlere har et dykkersæt liggende i kistebænken.

Samtidig bliver der udviklet mere og mere sofistikerede måder at komme ned under vandoverfladen på.

En af dem er en undervandscykel for to, der kan holde deres kondital oppe, mens de nyder  dybets hemmelige skønhed.

Den anden er en – tilsyneladende almindelig – speedbåd, der ved tryk på et par knapper og en dykkermaske til de ombordværende, kan forsvinde ned under overfladen.

Undervands-tandemen er udviklet af et russisk firma Marine Innovation Technologies (MIT) er intet mindre end en vandcykel, der kan dykke ned under vandet og drives frem af to gange pedalkraft. Helt ned til 30 meter under vand med et par knobs fart, hvis der trædes godt i pedalerne.

De lidt dovne, der vil have lidt elmotorkraft til hjælp, må betale ekstra, men hvis man kan klare sig med pedaler, så begynder prisen ved 150.000 kr. Vægten er halvanden ton, og den er kun 3,5 m lang og 2 m bred, så den kan sagtens transporteres efter en personbil.

Fem knob over vand - tre knob under

Overflade hastigheden er op til fem knob, når der rigtig trædes i pedalerne, mens max-farten under vandet er på 3 knob. 

Ubådens skabere har bevidst gjort den så enkel at sejle som muligt: Pedaler, rat og et minimum af instrumenter. Når båden skal op til overfladen kan de ske både manuelt og elektrisk, når ballasten skal lukkes ud.

Afhængig af, hvilken vej man drejer pedalerne, kan den lille ubåd sejle forlæns, baglæns, op, ned og snurre som en karrusel. Og udsynet er formidabelt, da det meste af bådens materialer i gennemsigtig plexiglas.

Bruges i videnskab

Det russiske værft satser ikke blot på turistmarkedet med den nye undervandstandem, men regner også med at den vil blive brugt til undervandsoptagelser, videnskabelige sejladser, redningsaktioner under vandet og undersøgelser af utætheder i undersøiske rør og ledninger.

Og så regner værftet med at sælge mange som dækslast og legetøj til store super yachter. Man regner med at bygge 10.000 styk om året.

Læs mere

content-loader
content-loader
content-loader