Kan sejlsporten blive større end fodbold?
Tracking ved sommerens internationale stævner i Danmark har vist, at sejlsport kan tiltrække mange ”tilskuere” på Internettet. Læs interview med Dan Ibsen fra Sejlunionen. Han gør status efter succes med TracTrac ved årets store stævner i Vallensbæk, Skovshoved, Rungsted og Middelfart. Læs interessant artikel skrevet af britisk journalist.
Det siges ofte at sejlsport aldrig bliver en tilskuer sport, men DS generalsekretær Dan Ibsen påpeger mulighederne:
”Ny teknologi gør det muligt at formidle spændingen i sejlsport på en måde som ikke tidligere har været muligt”, siger Dan Ibsen.
”Vi ønskede i år at se i større skala, hvad der var muligt gennem at udnytte tracking af bådene kombineret med top kvalitet event rapportering ved en række internationale stævner i Danmark denne sommer”.
Dansk Sejlunion fokuserede især på at promovere fire store sejlsportsevents i olympiske bådklasser i Danmark i sommerens løb:
· Finn Gold Cup, Vallensbæk
· Laser Radial EM, Skovshoved
· 470 VM, Rungsted
· Match race EM, Middelfart
I 2008 anskaffede Dansk Sejlunion, blandt andet med sponsorstøtte fra CODAN, 150 GPS tracking enheder og etablerede en aftale med tracking specialisterne TracTrac m.h.p. at dække ”VOLVO Youth Sailing ISAF World Championship” i Århus:
”Venner, familie og sejlsports fans fra hele verden loggede ind på tracking siden, og vi havde næsten 30.000 viste ”sessions” fra 69 forskellige lande over hele verden. Vi havde allerede set den store appetit på live-tracking under jorden rundt sejladsen Volvo Ocean Race, og det ser ud til, at der også er stor entusiasme for også at følge inshore kapsejlads arrangementer,” siger generalsekretær Dan Ibsen.
Over 100.000 sessioner ved 470-VM
Nogle af dette års verdensmesterskaber overgik langt tallene fra ungdoms VM’et, hvor Finn Gold Cup nåede 48.226 tracking sessioner og 470 VM toppede med 103.083 sessioner. Dan Ibsen var meget positivt overrasket over den store interesse for disse events:
”Vi troede at tallene ved Ungdoms VM var relativt høje, men dette års interesse er fantastisk. Jeg tror, at det også skyldes vores løbende promovering af disse events, som vi gennemførte over hele sommeren med internationale presseinformationer før, under og efter hver event, samt den kombinerede effekt af, at vi har støtte et antal event igennem sæsonen. Dette bevise,r at der er et stort potentiale for dette i sejlsporten, og jeg tror vi stadig kun ”kradser” i overfladen af, hvad der vil være muligt i fremtiden”.
Vigtig med pressefunktion
Skønt tracking har værdi i sig selv, mener Dan Ibsen at det skal integreres i et større integreret medie setup omkring en sejlsportsevent.
”Det er ekstremt vigtig at have en velfungerende pressefunktion om et internationalt event, og vi havde lavet kontrakt med nogle meget erfarne sejlsports journalister fra et engelsk firma, Sailing Intelligense. De har rapporteret fra utallige store internationale events fra Americas Cup, Volvo Ocean Race, til Olympiske Lege, og har været i stand til at bringe historierne frem i hele verden hvilket understøtter GPS tracking’en fra TracTrac”, siger Dan Ibsen.
”Kombinationen med live tracking og intensivt pressearbejde virkede godt, og bringer yderligere værdi for sponsorer ved sejlsports events. Potentialet kan blive endnu større ved at anvende moderne medie platforme til Web-Tv og live streaming af events, ligesom styrket anvendelse de nye sociale platforme som Facebook og YouTube”.
I tillæg til de fire store stævner som Dansk Sejlunion støttede, er sejlunionens GPS enheder også stillet til rådighed ved Contender VM, Dragon Gold Cup og Danish Open, som alle tillige præsterede flotte tal:
ANTAL “VIEWING SESSIONS” pr. event:
470 World Championship: 103,083
Finn Gold Cup: 48,226
Dragon Gold Cup: 39,570
Laser Radial European Championship: 23,045
Danish Open Match Race: 20.636
Contender World Championship: 17,958
EUROSAF European Match Race Championship: 10,919
Det totale antal ”Viewing sessions” for alle disse events har i forbindelse med stævnerne været 263.437 med en gennemsnitlig tid på 15 minutter. Dan Ibsen fortæller, at disse data begynder at have betydning for sponsorer, og viser sig at være rimelig favorable sammenlignet med andre sportsgrene.
”Hvis man regner på det, bliver det til 65.859 timers eksponering på tracking siderne og dermed også de eksponerede sponsorer. Dette svarer til 2.744 dage eller næsten 7,5 års total eksponeringstid. En sammenligning kunne være at tænke på 43.906 tilskuere som ser en 90 minutters fodboldkamp. Når man begynder at se på den mængde eksponering, sejlsporten samlet set kan tilbyde sponsorer, begynder det at blive god værdi for pengene,” siger Dan Ibsen.
Ibsen og Sejlunionen er stolt
Dan Ibsen er stolt af betydningen af den innovative rolle som Dansk Sejlunion sammen med arrangørklubberne i Danmark spiller m.h.t. at vise og dokumentere de kommercielle anvendelsesmuligheder for ny teknologi i sejlsporten, og håber at flere følger efter.
”Det ser ud til at GPS Tracking platforme bliver stadig mere interessant for et sejlsports publikum, og vi vil opfordre flere arrangører af større internationale sejlsportsbegivenheder til seriøst at implementere tracking på lige fod med andre mere etablerede former for medie arbejde. Sponsorerne ved sejlsports event i Danmark stiller nu næsten krav til arrangørerne om der skal være tracking ved større kapsejladser. Det er vores opfattelse, at ISAF fremover skal stille krav til, at der både ved World Cup stævner samt VM i Olympiske klasser skal være et krav med GPS tracking, gerne kombineret med live streaming.”
Dan Ibsen medgiver, at sejlsporten realistisk set nok ikke kan blive større end fodbold, men pointerer at sejlsporten har et stort potentiale, hvis man udnytter nye teknologier og nye medie platforme i fremtiden.
Sejlsport først med new media
Og sejlsporten har muligheden for internationalt at blive en af de første idrætsgrene, som for alvor udnytter new media og nye teknologier, i stedet for at fortsætte den ulige kamp om eksponering i TV-medierne, hvor færre og færre sportsgrene bliver transmitteret både i Danmark og internationalt.
I sommerens løb er i Danmark tillige gennemført forsøgsprojekter med sms-rapportering af mærkerundinger og resultater samt live streaming ved JDM/UDM på Århusbugten.
Meget spændende muligheder, som kan kombineres med tracking og medvirke til at gøre eksponeringen af sejlsport på Internettet endnu mere dynamisk.
Dansk Sejlunion gennemførte projektet med tracking og pressearbejde med støtte fra ”Sportsåret 2009”, dels med henblik at promovere sejlsporten ekstraordinært i året med IOC kongressen i Danmark, dels at promovere Danmark og DS-klubber som arrangører af større internationale events i fremtiden.
Vært for ISAF
I marts 2009 var Dansk Sejlunion vært for European Sailing Federations generalforsamling, samt et specielt seminar om ”Sejlsport & Medier” med en række foredragsholdere.
I september 2009 var sejlunionen vært for et ISAF Executive Committee møde, hvor der også blev mulighed for at medvirke til at sætte yderligere fokus på sejlsportens muligheder i det fremtidige medie billede.
Her kan man se alle sommerens trackede events: www.tractrac.com/?page=archive
Her kan man læse om ”Sportsåret 2009”: www.sporteventdenmark.com