Derfor Suzuki - besøg hos Skaaning Marine
Hos Skaaning Marine på Østerbro i København mødte vi 39-årige Bo Skaaning, der leverer Suzuki-motorer fra 2 ½ hk til 300 hk. Firmaet med to mand laver årlige undersøgelser om kunderne er tilfredse med service.
Suzuki-påhængsmotorer er billige, driftsikre og der kan leveres fra dag til dag, siger Bo Skaaning, mens han hælder kaffe op til minmotorbaad.dks udsendte.
PETs power-RIB bruger Suzuki-motorer, når de fx skal passe på en kronprins Frederik i Palby Fyn Cup.
Og netop PETs motorer servicerer Bo Skaaning og hans makker Jacob Svane, der har travlt med at servicere en påhængsmotor, da vi kommer forbi.
”Hvorfor tror du at amerikanere brugte japanske Suzuki-motorer da de tog over Atlanten i et rekordforsøg. Det er jo fordi de er driftssikre,” forklarer Bo Skaaning, der de seneste par år har solgt fem 300 hk Suzuki-motorer til hver 174.000 kroner stykket.
Precision Control
Det er motorer, der bruger Suzuki Precision Control, et såkaldt ’drive by-wire’ gas- og gearsystem. Med det cpmputerstyrede kontrolsystem har man en øjeblikkelige reaktion på gas og gear, især i de lave omdrejningsområder.
Men har man ikke den store pengepung, så fås en 2 ½ hk motor til 5.400 kroner. Motorerne leveres til Skaaning Marine af Johs Thornam i Albertslund.
Motorservice og reparationer udfører Skaaning Marine på både påhængsmotorer og indenbordsmotorer. På havet kan en fejlfri motor nemlig betyde forskellen mellem liv og død.
Bo Skaaning, der er uddannet elektronik teknikker og blandt andet har en fortid, som afdelingschef i Nilfisk, sørger for at service er i orden til kunderne.
"Jeg gad ikke det med albuerne længere, jeg tjente mere før jeg startede Skaaning Marine, men jeg har det langt sjovere," siger Bo Skaaning og griner.
Service er bossword
”Det er et bossword for os og vi sikrer det ved en årlig kundetilfredshedsundersøgelse, hvor kunderne skal svare ærligt på spørgsmål om service og om de vil anbefale os til andre og de skal bedømme kvaliteten af udført arbejde. Vi siger selv at den bedste service er lavet i morgen,” forklarer Bo Skaaning, der i sin fritid sejler Farr 40 i KDY.
Skaaning Marine bliver i øvrigt drevet yderst professionelt med kompetente erhvervsfolk, der giver input til firmaet, der startede i 2005.
Sidste år gav firmaet et overskud på 100.000 kroner efter en omsætning på 2,4 mio. kroner.
Firmaet leverer også en del elektronik, blandt andet er de netop udnævnt til B&G-forhandlere. B&G går for at være den ypperste elektronik, som bruges til diverse målinger i fx America’s Cup og Volvo Ocean Race.
I 2008 blev Skaaning Marine Suzuki Service Partnere
Jacob Svane er bådmekaniker hos Skaaning Marine.