Gå til hoved-indhold
Daydream 28 er til dagsejladser i kapsejlads eller på tur med børn.Test
Daydream 28 er til dagsejladser i kapsejlads eller på tur med børn.

800 kilo sejlglæde sælges billigt

Bådebygger Jørgen Jensen sælger nu sin Daydream 28 til 100.000 kroner under prisen. Læs vores test af båden, der ikke er slået igennem.

Af Troels Lykke |

Bommen sidder højt, men vi skal trods alt dukke os i vendingerne, hvis vi ikke vil slå hovedet. Fokken, det forreste sejl, ruller vi ud på fem sekunder.

Med slanke linjer og åbent cockpit, ligner den nemlig ikke flertallet af bådene i havnen. Båden har ingen kahyt med køjer, køleskab, gasovn eller elektronik om bord. Alligevel er det en familiebåd, dog kun til korte ture med madpakke med hjemmefra.

Muligheden for overnatning kan selvfølgelig lade sig gøre på den flotte, bearbejdede dørk i træ, men det bliver for åben himmel. Deres udsendte styre fra de langsgående bænke, hvor der ikke er polstret rygstøtte til rorsmanden, man kun gasterne.

Det kunne bådebyggeren Jørgen Jensen måske overveje at lave i sin næste produktion. Alternativt skulle rorpindsforlængeren være længere, så man rykkede frem på bænken og fik rygstøtten.

Krænger hurtigt

Båden er yderst let og behagelige på roret. Samtidig er Daydream 28 i fantastisk balance, også når der kommer små pust ind over Øresund.

”Men,” indrømmer Jørgen Jensen, ”når der kommer frisk vind, så skal der slækkes på storsejlet, så den ikke krænger for meget.”

Et udsagn, der fortæller den erfarne sejler, at båden ikke er for en begynderfamilie, dertil er Daydream for livlig og krævende.

”Bådens sejlegenskaber er udregnet på en computer af Høgni-Design, det er især placering af ror, køl og mast, som skal stå helt præcist i forhold til hinanden,” siger Jørgen Jensen, der har tegnet, bygget og konstrueret båden.

Det blæser op til 4-5 m/sek. Accelerationen er langt bedre end på andre 27 fods familiebåde. Men båden krænger let 20-25 grader, så vi glider lidt ned af bænken. Vi mangler derfor lige et sted og støtte fødderne på.

Men båden krænger ikke mere, den sejler i stedet op mod seks knob i den lette vind. Med en totalvægt på kun 800 kilo, så er Daydream meget let, faktisk omtrent det halve af, hvad H-både og X-79ere vejer.

Den sejler da også stærkere end H-båden, forklarer Jørgen Jensen, der med sin syvårige søn August har sejlet om kap for sjovt med andre både.

Våd at sejle

Og når det blæser, så kan den åbne båd være våd at sejle, når bølgerne rammer den åbne sejlbåd. Da vi krænger på testturen, løber der lidt vand ind i fra det åbne cockpit, der igen løber ud, da vi vender. 

Farten er i orden vi sejler i cirka 5 knob, da vi sætter et stort forsejl på 43 kvadratmeter, en såkaldt Code Zero, der har dannet mode de seneste år fra bådene i jordomsejleting Volvo Ocean Race.

Vi kan gå 50 grader til vinden. Og Code Zeroen er let at styre, da den hejses op, hvorefter den rulles ud.

Daydream 28

Design Jensen og Høgni

Længde               7,5 m

Bredde                2,0 m

Dybgang             1,5 m

Storsejl                18,7 m2

Fok                      9,3 m2

Code Zero          43,0 m2

Vægt                    830 kg

Kølvægt              350 kg

Gennaker           43,0 m2

Pris sejlklar         220.000 kr. (førpris 320.000 kr.)

www.boatbuilder.dk

15 sejlere omkom i Admiral's Cup 1979 - se tysk dokumentar

I en stærk storm mistede flere af verdens bedste sejlere livet, da de sejlede fra England mod Fastnet Rock. I en 30 minutter lang video fortælles om tragedien. Filmen er på tysk, men vises med fine billeder.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites