Gå til hoved-indhold
Båden har fem fuldværdige køjer, god ståhøjde i salonen og separat forkahyt.Kort Nyt
Båden har fem fuldværdige køjer, god ståhøjde i salonen og separat forkahyt.

Ny tysk ”family-racer”

Skaberen af den nye avancerede Clarc 33 er inspireret af Børresen 10m fra 70erne.

Af Jakob Johannsen |

Den tyske værftsejer og sejler Jochen-P. Kunze fra Flensborg ejede i 11 år en Børresen 10m  såkaldt ”family racer”.

Og som han siger til minbaad.dk : - Det er sandsynligvis den bedste og mest velsejlende båd, jeg nogen sinde har haft. Men desværre blev den efterhånden for lille til vores voksende familie.

Jeg gik derfor i gang med at designe en moderne BB10m, en båd der levede op til det Børresen så genialt betegnede, som en ”family-racer”, blot med lidt mere plads og moderne komfort, og med mindst de samme sejlegenskaber, fortæller Jochen-P.

Resultatet blev Clarc 33 en super moderne, trailbar cruiser/racer, med plads til familien, og et design, der sejler langt ind i dette århundrede.

Der er brugt den nyeste viden om hydrodynamik i designet af skrog og køl, og kølen kan (hvis man vil) hales automatisk 70 cm op ved tryk på en knap, så båden kan ankre på lavt vand og trailes på landevejen.

Jochen-P. regner med at det nye design vil udfylde tomrummet mellem daysailers og cruising-bådene.

Søsættes til august

Den norske hjemmeside www.seilas.no beretter at sænkekøl eksperten Dieter Blank har været med i udviklingen af båden, som har fået et moderat bredt skrog og en vægt på under tre ton, nemt kan trailes efter en bil i EU-landene uden speciel tilladelse.

Båden har fem fuldværdige køjer, god ståhøjde i salonen og separat forkahyt.

Som noget ret specielt i Danmark har den 33 fods båd et stort stuverum for større ting, som cykler og gummibåd, noget tyske sejlere efterspørger.  

Sænkekølen betjenes hydraulisk og kan reducere dybgangen fra 1.85 m til 1.15 m, og sværdkisten tager ikke ekstra plads op i salonen.

Båden leveres dog også med fast køl, hvis det ønskes. Skroget er vakuumstøbt vinylester, og køberen kan vælge at få træ på dæk og ruf.

Et blik på bådens facon, vægt og sejlareal synes at antyde en relative stiv men hurtig båd, som bliver sjov at sejle både på kryds og på slør.

Båden skal efter planen søsættes til august, og introduktionsprisen på det tyske marked bliver på omkring 700.000 kr. trods de eksklusive byggematerialer og avancerede konstruktion.

Vi kan næsten ikke vente på at prøvesejle den.

 

Data, Clarc 33

Længde: 10,17 m

Bredde: 2,54 m

Dybgang: 1,15 - 1,85 m

Deplacement: 2.600 kg 

Ballast: 1.050 kg 

Sejlareal: 52 kvm

Motor: 15 HK Yanmar.
Båden kan også leveres med Yanmar eller Kräutler E-Drive

CE-kategori: B

Læs mere om den nye family-racer på www.clarc-yachts.com

content-loader
content-loader
content-loader