Gå til hoved-indhold
49'eren er stadig med på det olympiske program, og pigerne skal også have en skiffklasse.Kapsejlads
49'eren er stadig med på det olympiske program, og pigerne skal også have en skiffklasse.

Skæbnekonference for OL-klasser i 2016

ISAF, Athen: På fredag begynder ISAFs årlige måde i Athen. Mange emner er på programmet, men det interessen samler sig om er de fremtidige OL-klasser.

Af katrine bertelsen |

Fredag tages der hul på International Sailing Federations årlige konference i Grækenland. Her skal der vælges klasser til OL, og ISAF har valgt allerede nu at tage hul på klasserne til OL i Rio i 2016.

Normalt er det først efter OL, at man diskuterer hvilke events der skal sejles ved det følgende OL. Men diskussionen kommer nu som en konsekvens af, at ISAF Olympic Commission rapporten allerede lå på bordet i år, to før OL i 2012.

Svært at vælge klasser

Da der kun kan være 10 sejlsports-events til OL, er det med at vælge de rigtige. Interessen samler sig om at få flerskrog tilbage i det olympiske program, og skiff-joller som både dame- og herredisciplin.

ISAF har identificeret 12 muligheder til de ti events. Diskussionerne og afstemningerne deles i to.

Fase 1

Først stemmes der om det, der betegnes som kernen i ISAFs olympiske og Sailing World Cup satsning.

  • Windsurfing eller Kiteboarding, klasser for både mænd og kvinder.
    Her skal laves testsejladser for at finde det bedste egnede til OL i 2016.

  • En-persons jolle for både mænd og kvinder. Laser standard og –radial.

  • Skiff-jolle, også for både mænd og kvinder. Mændene har allerede 49’eren, men der skal laves testsejladser for at finde en egnet high performance jolle til kvinderne. Et forsigtigt gæt kunne være 29’er XX.

Dan Ibsen fra Dansk Sejlunion skriver på DS hjemmeside: ”Planen er, at kernediscipliner vælges for 10 år – dvs. for både 2016 og 2020 – hvilket vil give ro og perspektiv omkring disse events. Eventuelle ændringer fra 2016 til 2020 vil derefter kun ske i relation til de sidste fire events.”

”Vedtages forslaget ikke, bliver diskussionen ”skudt til hjørnespark” frem til ISAF Midyear mødet i maj 2011. Dette vil efter Dansk Sejlunions opfattelse være en stor fejltagelse af ISAF og et tegn på, at flertallet i ISAF Council ikke har forstået, at sejlsporten står ved en skillevej, hvor man er nødt til at gøre op med konservatismen, og sikre en udvikling for at kunne styrke muligheden for at fastholde sejlsport som en OL-idrætsgren efter 2016. Dette bør være det helt overordnede mål.”

Fase 2

Vedtages forslaget i den første afstemning går man videre til fase 2, hvor deltagerne i konferencen skal finde de fire resterende events. Her er mulighederne følgende.

  • En-persons jolle for både mænd og kvinder. Ideen med atter en jolleklasse for en person er, at der skal være forskellige vægtklasser. Det kan betyde f.eks. Finn-jolle for mændene og en ny til kvinderne. Dan Ibsen peger på, at det kan være en Byte-jolle.

  • Flerskrogsbåd med mikset besætning. Her er ikke taget stilling til hvilken flerskrogsbåd der peges på, men Tornadoen kan ikke anses som en oplagt mulighed. En Formula 18 er nok et bedre bud. ISAF skal gennemføre test-events for at finde frem til en egnet bådtype til OL 2016.

  • 2 personers jolle, også med mikset besætning. Vælges denne event betyder det, at den skal sejles i 470 jolle fremover. Men ISAf ønsker at der snakkes med klassen for at den mere robust, moderne og billigere.

  • Kølbåd – for både mænd og kvinder. Elliot 6M er der allerede til kvinderne, så det ændres der nok ikke på. Men om det skal være match race eller fleet race skal afgøres. Vælges denne event for mændene skal der laves testsejladser for at finde frem til en egnet bådtype til OL 2016.

Vi lader Dan Ibsen slutte:

”Dette års ISAF møde kan gå over i sejlsportshistorien, som et af de vigtigste møder i nyere tid, hvis det lykkes at få afstukket en ny kurs i fremtiden for OL-sejlsportens udvikling.”

ISAF konferencen kører fra d.  4.-14. november, og der kommer flere artikler her, der går et spadestik dybere.

content-loader
content-loader
content-loader