Gå til hoved-indhold
Thomas Paasch tidligere på året. Foto: Søren Svarre, sejlfoto.dkKapsejlads
Thomas Paasch tidligere på året. Foto: Søren Svarre, sejlfoto.dk

A-Cat delte bane med Folkebådene...

Det var en livsfarlig kombination, forklarer A-Cat-sejleren Thomas Paasch, der var i Travemünde.

Af Troels Lykke |

4 dage med 12 sejladser var planlagt i Travemünde, hvor vi havde fået tildelt slutningen af ugen. Banen skulle vi dele med F18 klassen, som havde deres tyske mesterskab, fortæller Thomas Paasch i denne beretning.

Torsdag var første dag, og vejrmeldingen sagde 13 - 16 knobs vind med op til 30 knobs vind i forbindelse med byger. Vinden kom fra vestlige retninger, så det var umuligt at vurdere hvor meget vind der reelt var, da vores bådsplads i Mövenstein lå i læ. 

Da vi kom rundt om pynten var det klart at de 16 knobs vind vist var minimum. Vi fik ingen regn, men de sorte skyer gav dog alligevel op mod de 30 knob de snakkede om i vejrudsigten, og på A-Cat'en kunne man godt mærke hvorfor vores klassen normalt har et limit der hedder 22 knob - med en samlet båd og skipper vægt på 150kg, så er 9 m mast med square-top sejl lige i overkanten! 

Trapez på læns

Der blev stået i trapez ud over hækken på læns, og til tider blev bomninger udskudt til der var et lille "vindhul". Der var da minimum én som var gået over til at stagvende i stedet for at bommer, bare for ikke at ryge rundt. 

Fredag blev al sejladser aflyst pga. for meget vind. De målte konstant mellem 25 og 30 knobs vind i baneområdet. 

Lørdag var vinden drejet ned mod syd, og det havde to fordele - man kunne mærke den reelle vindstyrke i Mövenstein og til gengæld ville det give mindre bølger på banen. De lovede 11 - 15 knobs vind, men igen var der lidt mere, og der kom fortsat nogle gode pust ind over banen. 

Livsfarlig kombination - A-Cat og Folkebåd

Indtil nu havde vi delt banen med F18 klassen, og det fungerer som regel meget godt, men af uforståelige grunde havde de valg at vi lørdag også skulle dele bane med Folkebådene, og det var ikke nogen god idé!

Hvis flere både skal dele bane, bør de have nogenlunde samme hastighed. Specielt kunne det blive meget farligt nede ved gaten.

Når man kommer bagfra med 5 dobbelt hastighed har man ikke en chance for at tilkæmpe sig retten til inderbanen, da folkebådene jo har været i 3 bådscirklen længe inden man kommer der ned, og med vinde i nakken er det umuligt at bremse ned fra 20 til 3 knob!

Vi bruger normalt under 3 sekunder fra vi rammer 3 bådscirklen til vi er rundt mærket når der er vind. Havde det så bare været et normalt bundmærke kunne man jo have taget en stor bue, men gate...

Så lige en remindeer til stævne arrangørene om at sammensætte klasserne sådan på banen at de har nogenlunde samme fart, og ikke ligger i hver ende af skalaen.

Show sejlads

Fredag havde F18 klassen haft nogle fantastisk underholdende show sejladser foran publikum i Trave flodens munding.

Vindretningen passede med en fin op-ned bane, med god vind, hårde pust, kæntringer og tætte manøvre.

Lørdag aften var det så vores tur, men desværre var vinden drejet lidt og havde aftaget meget til aften, så det blev knap så spektakulært, men en enkelt berøring med 360'er til følge og en kæntring på mållinien kunne det da blive til.

Søndag blev sejladserne så aflyst igen, men denne gang pga. for lidt vind.
Vi måtte fra dansk side tage til takke med en 3. og en 8. plads til hhv. mig selv og Jørgen Skov Hansen.

content-loader
content-loader
content-loader