Gå til hoved-indhold
Søren Svarre, th. med styrthjelm i en RS 100. Foto: Lauge PhillipsenKapsejlads
Søren Svarre, th. med styrthjelm. Foto: Lauge Phillipsen

RS100 - et egoinstrument

Læs om status på nye RS100? Søren Svarre fortæller om jollen. Video. Børresen kører nu med kampagnepris.

Af Troels Lykke |

Søren Svarre, RS100-sejler fra Roskilde:

Vi var fire mand, der ved seneste Både i Bella gik ombord i RS100 klassen. Vi tog ”ja-hatten” på fordi en stærk trang til at prøve noget nyt fik frit spil.

Hvad er så status efter nogle måneder på vandet med vores nye joller? Det kan udtrykkes meget enkelt, at jollen ikke har skuffet i sin evne til at levere udfordring og belønning, efterhånden som boat handlingen nu begynder at nærme sig et driftsikkert niveau.

Udfordring at sætte sejl

Personligt var jeg vant til venlige joller, som ligger pænt i vandet, når de søsættes med sejlene oppe. 

RS100 bød op til dans ved gerne at ville ned at ligge med masten vandret, hvis ikke skipper var klar med en støttende hånd under sejlsætning. Det krævede lidt tilvænning de første 14 dage men derefter gik det hurtigt med at få jollen og dens 80 kg sejlklar.

Fra iført sejltøj til der lægges fra land går der max. 10 min. og tilsvarende tidsforbrug går til afrigning, spuling og overdækning. Dermed kan 1½ time til rådighed faktisk levere ordentlig effektiv sejltid på mere end en time.

Det er en egenskab, som har passet mig særdeles godt, fordi jeg ledte efter et egoinstrument til at få raset ud når en ”get away mulighed” viser sig i hverdagen.

Uafhængig

I egoinstrument ligger helt sikkert også ”glæden” ved ikke at være afhængig af gaster, men at kunne udnytte vinden netop når den er mest underholdende.

Den store belønning ved jollen er selvsagt, når man falder af for vinden og flår ”posen op”. Så kommer det brede smil, surfeuforien og den ubesværede fede fartfornemmelse kombineret med en afslappet let form for sejlads.

RS100 slår smut over vandet i flyvende stil med gennaken, som effektivt og villigt trækkes ud fra tragten i stævnen.

Ved kæntring går det også ubesværet at få bjærget gennakeren ned i tragten, så jollen kan rejses igen. Selvfølgelig skal der hænges op ad bakke, men kræfterne kommer tilbage ned ad bakke fordi jollen er meget let at få i balance, så længe skipper husker at styre dybt i pustene.

Solid

RS100 er en solid epoxy GRP konstruktion med kulfiber mast og bom og velvalgt placering af de basale trim i form af kick, cunningham, udhal og mastehældning. Kul masten krummes effektivt når vinden øger.

Enkelthed og funktionalitet kendetegner jollen, og dermed har vi med forskellig baggrund alle været i stand til hurtigt at få god underholdning ud af vores nye legetøj.

Det kræver lidt tilvænning at det er en skiff jolle, men fordi alt andet er enkelt og overskueligt, så går det hurtigt med at få balance i jollen.

Vi går selvfølgelig efter at få flere både på vandet og kapsejlads på benene hurtigst muligt.

Prøv en tur

Der er pt. solgt over 200 RS100 joller på verdensplan, så det har samlet set været en flyvende start for klassens første år.

Hvis du vil se på mulighederne og smagsprøve, så kontakt undertegnede på wildlife@mail.dk. Lige nu er der gode priser på både en demo og helt nye joller klar til omgående levering hos Børresen.

Du kan med andre ord stadig få noget ud af sæsonen i godt selskab med andre RS100 sejlere.

Sejlerhilsen

Søren Svarre

Kampagnepris

Nb. Børresen i Vejle kører i september og oktober med en kampagnepris på helt ned på 70.234 kr. www.borresen.com

Link til billeder: picasaweb.google.dk/Godefotos/RS100SeptMinbaadArtikel?feat=directlink

content-loader
content-loader
content-loader