Gå til hoved-indhold
Det bliver et historisk brag af en kamp, efter at der har været utallige retsmøder i New York. Foto: BMW OracleKapsejlads
Det bliver et historisk brag af en kamp, efter at der har været utallige retsmøder i New York. Foto: BMW Oracle

Spithill: Ingen dial-up

Startlinien i cuppen bliver 800 meter lang og rorsmanden på BMW Oracle Racing, mener at det er fordi America's Cup-ledelsen ikke ønsker en dial-up. I dag gælder det. Vi er i Valencia.

Af Troels Lykke og Michael Hestbæk, valencia |

De to gigantiske flerskrogsbåde BMW Oracle og Alinghi er klar til kamp i dag kl. 10.00.

Der er lovet en let sydlig vind her i Valencia, hvor minbaad.dks udsendte er mødt op med America's Cup-sejleren Michael Hestbæk, som skriver for minbaad.dk.

Startlinjen er på 800 meter i den 33. Cup - det er rimeligt meget, når der kun er tale om to både.

Fra bundmærke til topmærke er der 20 sømil og der sejles et opkryds og en læns. Den der først har to sejre har vundet America's Cup, verdens ældste trofæ.

Alinghi-ejer styrer med støtte

BMW Oracle Racing har styrbord indgang, båden styres af australieren James Spithill, mens Alinghi styres af ejeren Ernesto Bertarelli og flerskrogseksperten fra Frankrig, Löick Peyron.

Alain Gautier fra Alinghi, fortæller at en straf vil være vigtig at give sin modstander, da det i disse 90 fods flerskrogsbåde bliver meget dyrt for den der får straffen. Måske især Alinghi, da vi har hørt at Alinghi-katamaran drejer langsommere end BMW Oracles trimaran.

Ingen dial-up - ingen kollision?

James Spithill siger om at starte cuppen.

"Jeg tror det bliver interessant. Jeg tror at baneledelsen har sat linjen op, så der ikke bliver en 'dial up'. Jeg tror vi vil se bådene sejle hurtigt tilbage, hvor de hurtigt vil finde deres side. Det første kryds efter starten er så vigtigt i matchrace, og denne gang vil du virkelig gå efter den rigtige side, fordi manøvrene i en flerskrogsbåd koster meget."

americascup.com - følg sejladsen live
 

content-loader
content-loader
content-loader