Gå til hoved-indhold
En Wally i Middelhavet, som Jesper Radich sejler mod.Kapsejlads
En Wally i Middelhavet, som Jesper Radich sejler mod.

Risikoen for de dårlige undskyldningers fælde

America's Cup-sejleren Jesper Radich kommer atter med guldkorn til kapsejlerne. Se en prof-evalurering af Wally-sejladserne i Middelhavet.

Af Troels Lykke |

Det er altså med risikoen for at falde i ” de dårlige undskyldningers fælde”, at vi og jeg evaluerer vores resultater og ser fremad i sæsonen, skriver Jesper Radich fra Helsingør på www.jesperradich.dk

Radichs hovedoverskrifter er efter sejlads forleden på Y3K, hvor han er på bagperronen på Y3K:

1) vi har sejlet som nybegyndere rent boathandlingsmæssigt, og lavet en masse dumme fejl i forbindelse med valg af fx inside/outside bomning, (om man fører genakker skødet på indesiden eller ydersiden af sejler i bomningen), valgt forkerte nedtagninger af spileren osv.

2) Fartmæssigt har vi ikke længere den fordel vi havde sidste år, og er under 8 kn direkte langsommere end vores tætteste modstandere. Det hænger dels sammen med at især vinderbåden i både PalmaVela og Nespresso Cup, har lavet ændringer der har givet både mere fart og lavere handikap.

3) Vi har forsøgt at sejle båden med 22 pers mod normalt 25-26, og ikke haft store nok folk fremme i båden. Vores tunge sejl er super svære at håndtere, og der skal virkelig nogle ordenlige overarme til at kaste dem fra side til side, og reagere på taktikerens nogle gange lidt sene beslutninger…

4) Taktisk har vi sejlet fjollet lidt for mange gange. Taget for mange satsede beslutninger – som har kostet frem for at give gevinster.

Svarene på 1) og 4) er grundlæggende – STRAM OP!! Træning og mere omtanke in action.

Punkt 3) må vi overveje, om der skal nogle flere og evt andre gutter med ombord – altid en svær beslutning, men nødvendig nogle gange.

Punkt 4) er lidt mere tricky. Det er jo en tung hest vi sejler i – som skal klare sig godt i meget forskellige forhold. Lige nu ligger vores styrke over 12-14 kn, og sejlads i Middelhavet er ganske ofte i 6-12 kn – selvfølglig med store afgivelser…

Denne diskussion om ”moding” af båden – altså hvilken vindstyrker den sættes op til, på baggrund af vindanalyser af sejladsområder, indeholder altid en grad af usikkerhed og gambling :-)

Var denne evaluering nøgtern?

Det tror jeg – men det kan jo være svært at se skoven for bare træer. Heldigvis er denne blog dog min, og jeg kan skrive hvad jeg vil. Men vores fremtidige resultater vil jo indikere, om vi er på rette spor.

Over and out

content-loader
content-loader
content-loader