Gå til hoved-indhold
BMW Oracle Racing viste at wing is king. Foto: Gilles Martin-RagetKapsejlads
BMW Oracle Racing viste at wing is king. Foto: Gilles Martin-Raget

AC-analyse fra flerskrogseksperten Thomas Paasch

Surt og at bruge en milliard kroner og så ikke lige bruge ekstra på en vinge. Men jeg tror ikke det er den eneste fejl Alinghi gjorde, skriver A-Cat sejler og ingeniør Paasch. Forstå også BMW Oracles 'USA' med ny video.

 

Af Troels Lykke |

A-Cat sejleren Thomas Paasch fra Skovshoved Sejlklub giver en en aktuel America's Cup-analyse på sin blog på minbaad.dk

Han skriver blandt andet:

Alinghi er også ca. 10 fod smallere end BMW Oracle. Kombineret med den lettere vægt skulle det jo gøre det nemmere at løfte den op på ét skrog, men det gør den også mere levende.

Jeg synes det så ud til at Alinghi varierede meget i ”flyvehøjde” på læns og måtte derfor kurskorrigere meget, og det er ikke gavnligt for et godt flow og dermed farten – ud over at det også giver længere sejlet distance.

James Spithill så derimod ud til at kunne holde hovedskroget meget konstant 1 m over vandoverfladen, og nærbilleder af ham viste som regel konstante men små bevægelser på rattet.

Læs hele bloggen her

content-loader
content-loader
content-loader