Vi kunne godt have fået guldet, siger Daniel Bjørnholt.Kapsejlads
Vi kunne godt have fået guldet, siger Daniel Bjørnholt.

Lovende sølvmedalje til Bjørnholt-brødre

I SL16 var Danmark bedst ved U-VM i Istanbul, mens Lærke Buhl-Hansen var skuffet over fjerdeplads i RS:X.

Af Troels Lykke |

De gode takter fra gårsdagens sejladser ved U-VM i Tyrkiet blev fulgt op med endnu en flot dag set med danske øjne.

Desværre var det også mesterskabernes sidste dag, og kun en enkelt sejlads blev afviklet i hver bådklasse. Det var nok til at få en enkelt medalje med hjem, nemlig af sølv i SL16 med tvillingerne Nicolaj og Daniel Bjørnholt i båden.

Kunne have vundet

De har hele stævnet ligget og skiftet mellem første- og andenpladsen, men efter gårsdagens sejladser var de tættere på tredje- end på førstepladsen.

”Vi kunne godt have fået guldet, men taget i betragtning af hvor dårligt vi sejlede i går, er vi tilfredse med en andenplads. Men hvis vi havde sejlet lige så godt i går som de andre dage, så havde vi vundet,” siger Daniel Bjørnholt.

Rart at få styr på vinden

Dagens sejlads blev brugt på at holde sig foran de både, der nærmede sig bagfra på resultattavlen, men da starten gik, så det faktisk en smule sort ud for de danske drenge.

”Vi kom rigtig dårligt fra start. Vi lå nærmest sidst, men vi fik godt styr på vinden det første stykke vej. Og det var rart at føle, fordi vi i går slet ikke kunne få lagt os rigtigt i forhold til vinden,” fortæller Daniel Bjørnholt.

Endnu en fjerdeplads

Lærke Buhl-Hansen har gennem hele stævnet leveret stabile resultater i toppen af RS:X-feltet. Det rakte dog ikke til en podieplads, selvom hun blot var to point fra at nå tredjepladsen, og det var lidt af en skuffelse for den unge dansker.

”Jeg er ikke særlig tilfreds. Det er selvfølgelig godt at blive nummer fire ved et VM, men jeg blev også nummer fire ved junior-EM, så jeg havner lige uden for podiet hver gang,” siger Lærke Buhl-Hansen, som stiller op ved VM for seniorer i slutningen af august på dansk grund.

Skal arbejde videre

På en afsluttende dag, hvor ingen danskere altså sejlede sig ned på resultattavlen, kan træner Jan Christiansen gøre status.

”Vejrforholdene taget i betragtning er det ok, men heller ikke mere. Det var fint at slutte godt af de sidste par dage, hvor der var lidt mere vind. Men vi må konstatere, at det er svært at hive sig op, når man først har haft nogle mindre gode dage, men vi har lært meget af turen, og det må vi hjem og arbejde videre med,” lyder det fra Jan Christiansen.

Samlede danske resultater efter Dag 5 – U-VM:

Laser Radial (dreng): 19 - Stig Steinfurth (Fredericia Sejlklub), 153 p.

Laser Radial (pige): 21 - Annette Lundø (Horsens Sejlklub), 111 p.

420 (dreng): 15 - Balder Tobiassen og Magnus Johansen (Kerteminde Sejlklub), 76 p.

420 (pige): 22 - Ida Marie Baad Nielsen og Marie Olsen (begge Århus Sejlklub), 110 p.

SL 16: 2 - Daniel og Nicolaj Bjørnholt (Middelfart Sejlklub), 34 p.

RS:X (dreng): 13 - Sebastian Fleisher (KDY), 81 p.

RS:X (pige): 4 - Lærke Buhl-Hansen (Århus Sejlklub), 28 p.

29er: 6 - Kristian Kirketerp Ibsen og Mathias Lehm (begge Århus Sejlklub), 65 p.