Gå til hoved-indhold
Vi sejlede typisk en time i hver motorbåd, hvorefter der blev skiftet. Sejlbådene fik mere tid. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Vi sejlede typisk en time i hver motorbåd, hvorefter der blev skiftet. Sejlbådene fik mere tid. Foto: Troels Lykke

37 både testes på tre dage i Finland

Vi tester motorbåde og få sejlbåde. 54 journalister fra 25 lande er inviteret af den finske brancheorganisation Finnboat, der bruger 150.000 euro for at udbrede kendskab til finske både. En ide til Danmark? Se billeder.

Af Troels Lykke, Nago |

31 motorbåde og 6 sejlbåde, så vi på de tre dage, hvor der er testet løs og brugt i alt 10.000 liter diesel og benzin. Testen gik over 235 sømil fordelt på tre sejldage.

Vi prøvede motorbåde som Yanmarin, Buster, Sea Fisher, AMT, Targa, Aquador og sejlbåden Finngulf og motorsejleren Nauticat. Deværre blev Nautor Swan igen væk med deres nyheder.

Vi testede primært for BådNyt og der vil også kunne læses om de finske både på minmotorbaad.dk.

Satsningen er klar, som Finnboats Markku fortæller til BådNyts udsendte i Nago,  200 kilometer fra Helsinki.

"Vi skal udbrede kendskabet til de finske både fordi vi er et lille land, der ligger langt væk og derfor bruger vi mange penge på at invitere journalister og vi mener vi at branchen får pengene tilbage."

Masse omtale i aviser og bådblade

Og det gør de når de 54 journalister i gennemsnit leverer mindst fem sider hver til bådblade og aviser plus internet, hvilket udgør en kæmpe reklameværdi for de 150.000 euro, som forhandlere og Finnboat betaler for arrangementet.

Vi journalister får betalt flybilletter, hotel mad og drikke og der har været en intens og god stemning heroppe.

Noget for Danboat?

Vi kom allerede onsdag og flyver hjem søndag. Det er 21. gang, at Finnboat.fi holder test for journalister. Arrangementet kører hvert andet år.

Måske var det en ide for Danboat og formand Lars Ive, der kunne holde et arrangement med de danske sejlbåde-producenter i Jylland, hvor der jo er X-Yachts, Nordborg, Luffe, Faurby, Nordship og Quorning Boats og flere andre?

I BådNyt taler vi med Danboat om perspektiverne for en evt. dansk udgave.

Tre år gammel model Finnflyer 36 blev vist frem. Båden vejer 5,1 ton og mast og bom er i kulfiber. Båden holder til i Tyskland normalt.

Vi testede ikke denne politibåd-lignende båd.

Medejer af Nauticat, Patrick, tv.,og deres udsendte er på en Nautcat 441 til 5 mio. kroner. Læs om den i BådNyt. Vi sejlede næsten ni knob i hård luft i få sekunder.

Finngulf 46 testede vi og den var herlig, men et nummer for gammel. Den er fra 2002. Finngulf bygges nu i Estland af 40 mand, men hovedkontor er i Finland.

Vi var i Targa-land, her en 27 tv. vi testede og en 37er.

En Minor tager en mindre flyvetur over bølgerne.

Honda og Yamaha var fremtrædende blandt påhængsmotorer under Finnboat-test.

Vi sejlede en ny rute hver dag, hvor der blev spist forskellige steder. Finnboat er dybt professionelle og blev rost af mange, der var dog et par gamle modeller blandt sejlbådene, som ikke burde være der.

content-loader
content-loader
content-loader