Gå til hoved-indhold
Alinghi er gul båd, mens blå er BMW Oracle Racing.Kapsejlads
Alinghi er gul båd, mens blå er BMW Oracle Racing.

Analyse af AC-situation - nu med danske kommentarer

Regler gennemgås nøje af Racing Rules of Sailing. Her tages en aktuel begivenhed under lup mellem Alinghi og BMW Oracle Racing i America's Cup.

Af Troels Lykke |

Læs mere om situtionen her på Racing Rules og Sailing.

Se udpluk af kommentarer til artiklen: minbaad.dk/sejl/archive/2010/14/february/article/bmw-oracle-vinder-americas-cup/

Anders Jonas Rønn Pedersen, København 14-02-10 20:47
Hej Troels,
Hvad Alinghi lavede i starten var rigtigt nok uforståeligt. Men ved topmærket var der vel ikke så mange andre muligheder. Hvis de var vendt på toppen af USA havde de påført sig endnu en straf. Jeg tror bare de helt korrekt gik udfra - eller vidste - at USA at havde ramt den layline perfekt.

Lars Henriksen, KBH 14-02-10 21:29
Er der nogen som overhovedet har tænkt på løsningen der hedder at Alinghi burde falde på BMW og påtvinge dem en vending?

Anders Jonas Rønn Pedersen, København 14-02-10 21:59
Risikabelt at gå efter at falde ned på BMW *tror* jeg. Tænk på hvor hurtigt disse båder sejler og accelerer og tager højde i selv meget små pust. Alinghi ville have set meget dumme ud, hvis de havde endt med at falde for meget. Det må have været de taktiske overvejelser, særligt når alnghi vidste at BMW havde den hurtigste båd. Men hvad ved jeg - har aldrig sejlet noget der ligner.

Troels Lykke, Kbh 15-02-10 07:23
Hej Anders Jonas, forstår godt dit argument om de ville få en straf, men så måtte de satse og vende i læen af BMW Oracle og tro på at de kunne holde mærket oppe, for da Alinghi slap bmw oracle fri så var det hele slut.Og alternativt ku de falde på bmw oracle og tvinge dem rundt, bare de gør det tidsnok.

Per Weiskvist, Nyborg 15-02-10 08:25
Du kan holde en hurtigere båd bag dig i en periode, men ikke over 3 ben, og Oracle var bare meget hurtigere, så de fejl Alinghi lavede i starter og vendinger, var måske af mindre betydning for udfaldet, "at the end of the day".

Troels Lykke, kbh 15-02-10 08:31
det har du jo nok ret i Per, men de skulle jo ikke give op uden kamp og sejle over layline og give føring væk, så hellere en straf mere i forsøget på at vinde

Anders Liebst, Solrød 15-02-10 10:02
Som jeg ser det, sænker BOR farten på layline. De sænker midterskroget i vandet i 10-15 sekunder og smider en masse fart, for at undgå A5's styrbord. BOR ligger på lay, de ved de går højere end A5, og de ved A5 skal igennem en tung vending. De vil hellere 100 meter bagud end løbe nogen som helst risiko.

bjørn westergaard, københavn 15-02-10 10:12
Er jo inderligt ligegyldigt med den sejlads.
Det var en nonevent - Uden sportslig interesse overhovedet. Blot to mega egoer som tilsammen har gjort, hvad de har kunnet for at miskreditere sejlsporten.  De burde udelukkes for al kapsejlads de næste par år. Så de kan tænke lidt over hvor meget de har skadet sporten imagemæssigt (og økonomisk).

V W, 15-02-10 10:38
Fantastiske sejlmaskiner og imponerende teknologi, det kan man ikke undgå at blive imponeret over. Men kapsejladsmæssigt! GAAAAB!!! Lad os få nogle flere både på vandet med tætte matchrace dueller. Der mangler spændingsmomentet og ærgeligt at alle andre nationer og mandskaber må blive i land, når nu de kunne have givet os kapsejlads i verdensklasse. Det er synd for sejlsporten. Sejlerhilsen
Verner Winkel

Kim Specht, Ringkøbing 15-02-10 11:38
Hej Anders fra Solrød.Godt set. Jeg så det selv, og er kommet der til, at hvis BOR skulle falde lidt, havde de "misset" deres layline! Derfor tvinger de A5 længere op. Set med mine øjne er det godt sejlet af Bor. A5 havde nok ikke mange andre muligheder, da de ikke går så højt, og kunne derfor ikke vende i læ´en, eller lige foran!
Kanon sejlads. Jeg var da lige ved at være nervøs, da A5 gik meget bedre på opkrydset som ventet!
Lad os bare få flere både med i udtagelser, men det er jo sejlsportens formel 1.
Derfor skal vi ikke sejle i "klassebåde", men lade konstruktørene have deres indflydelse. Gerne flerskrogsbåde.

 

 

content-loader
content-loader
content-loader