Gå til hoved-indhold
BMW OracleKapsejlads
Sådan ser BMWs båd ud på det seneste.

BMW Oracle med en sektion højere vingesejl

BMW Oracle Racing har fået mere sejlareal. Læs hvad A-Cat sejleren og flerskrogsekspert Thomas Paasch mener om det.

Af Troels Lykke |

Thomas Paasch fra Skovshoved Sejlklub er ingeniør og en temmelig skrap A-Cat-sejler. Han har før lavet meget populære analyser af America's Cup-bådene fra Alinghi og BMW Oracle Racing.

Om ændringen med et højere vinge på BMW Oracle Racing, siger han til minbaad.dk

"Min vurdering er at det er for at øge chancerne i den lette luft. Det er essentielt for en flerskrogsbåd at komme op og sejle på 1 skrog for at mindske vandmodstanden, og med en højere vinge har de jo mere sejlareal."

Hvis det blæser

Blæser det for meget kan der ske ændringer frem mod America's Cup, der sejles i starten af februar:

"Formodentlig kan de pille den af igen hvis det blæser for meget de dage der skal kapsejles. Alinghi forventes at være lettere og smallere end BOR90, så i meget let luft kunne man forestille sig at Alinghi "flyver" først, så mon ikke BOR prøver at mindske Alinghi's formodede forspring i de forhold," siger han.

Offentliggøres de hårde facts?

I øvrigt mener han:

"Det bliver sjovt at se om holdene efter AC offentliggør de hårde facts om bådene, for meget er jo basseret på spekulationer i dag, specielt omkring eksakt længde (under sejlads og ikke kun de 90 fod vandlinie de skal måle ind med), bredde, vægt og sejlareal."

content-loader
content-loader
content-loader