Seværdig film til sejlerne
I 1928 meldes alt vel om bord, få hundrede sømil fra den britiske ø Tristan de Cunha. Det var sidste livstegn fra skoleskibet København, hvor 60 mand forsvandt. Vi anbefaler filmen til julegave
Den 14. december 1928 afgår, skoleskibet ”København” fra hovedstaden Buenos Aires i Argentina med kurs mod Australien.
Det spektakulære skib er blevet beundret verden over - uanset hvilken havn det har lagt til i. For de fleste af eleverne er det første gang, de skal med på Skoleskibet.
Søndag den 22. december 1928, otte dage efter afgang, melder skoleskibets telegraf – alt vel om bord til det norske skib William Blumer på en position få hundrede sømil fra den britiske ø Tristan de Cunha. Dette var det absolut sidste livstegn fra det enorme skib.
På en ukendt position et sted i det sydlige Atlanterhav forliste verdens største sejlskib og tog den 60 mand store besætning med sig i dybet. - Der er aldrig fundet nogen vragrester.
Skoleskibet ”København” blev bygget at ØK’s stifter H.N. Andersen, han ville som Danmarks mægtigste mand manifestere sit livsværk. Det skal overgå alle andre skibe på alle parametre. Han overlader intet til tilfældighederne og resultater bliver en fem mastede bark hvor højeste mast er på 59 meter.
Udpluk fra dagbøgerne:
”Skibets højeste mast rejser sig næsten hele 60 meter over vandoverfladen, og de ældste elever ynder at klatre helt til vejrs for at vise deres mod. Jeg har fået samme udfordring, så jeg kan bevise, at jeg er en ægte sejlskibssømand.”
Udpluk fra dagbøgerne:
”Mange af dagene går med at skrubbe dæk. Det er hårdt arbejde. Dækket skrubber vi med sæbe og havvand, og det foregår altid i takt. Man er godt træt i hænderne bagefter, men man vender sig dog til den kedelige tjans. Og så må man huske sig selv på, at det trods alt er verdens største sejlskibs dæk, vi har æren af at skrubbe.”
Anders Dylov, sejler og filmproducent, forklarer til minbaad.dk
"Vi havde kun tre minutter sort/hvid arkiv film af ”København”, resten er rekonstruktion og billeder fra andre skibe.
Vi har blandt andet været om bord på skoleskibet ”Danmark” og ”Sedov” for at skabe stemningen som den må have været om bord på ”København” sidste rejse.
Det er ikke en almindelig dokumentar, men en dramadokumentar, en genre helt for sig selv, hvor du som seer bliver suget ind i skærmen og opslugt af den dramatiske handling.
Skæbnen der overgår søfolkene vil vi aldrig glemme. Filmen er produceret til ære for de 60 modige sømænd, der sejlede med om bord på Skoleskibet ”København” sidste rejse, forklarer Anders Dylov fra Chroma Film ApS.
DVD-film -fakta:
Genre: Dramadokumentar
Længde: 60 minutter
Format: Anamorphic Widescreen, 16:9
Sprog: Dansk, Engelsk og Tysk
Støtte: Produceret med støtte fra ØK’s almennyttige fond.
Produktionsselskab: Chroma Film ApS
Skoleskibet ”Købehavn”
Femmasted bark: Stålskrog og master
Byggeår: 1921, Ramage and Ferguson, Leith Skotland
Søsat: 14. marts 1921, Leith Skotland
Sejlareal: 44 sejl fordelt på 5.200 m2
Største masthøjde: 59 meter over havet
Bruttotonnage: 3.901 ton
Lasteevne: 5.200 ton
Fart: For sejl 10-18 knob og for motor 7 - 8 knob
Skroglængde: 107 meter eller 351 fod
Brede: 15 meter
Dybgang: 9 meter
Motor: 640 hk, B&W
Rejser: Ni fuldførte, forsvandt på 10. rejse
Besætning. 45 elever og 15 officerer
Filmen sælges hos forlaget Søfart her
I løssalg sælges den hos udstyrsforhandler CLAUS V. HANSEN, VORDINGBORGGADE 98, 2100 KØBENHAVN Ø og hos Weilbach,Toldbodgade 35, København
Pris for filmen i løssalg: 150 kr.
Øen Tristan de Cunha ligger i cirklen.