Er du klar til verdens største bådmesse?
Fra 23. til 31. januar vil 1.550 udstillere fra 50 lande være i 17 messehaller på 213.000 kvm. Det er 41. boot Düsseldorf, hvor verdensnyhederne præsenteres.
Fra 23. til 31. januar 2010 vil 1.550 udstillere fra mere end 50 lande i 17 messehaller på 213.000 m2 præsentere det samlede søsportsunivers og skabe længsel efter sommer, sol, strand og hav.
Udbuddet rækker fra fiskekroge til kæmpeyachts. Omkring 550 tilmeldinger kommer fra udlandet og benytter næsten halvdelen af udstillingsarealet.
Største udstillerland er Holland med 100 værfter, udstyr og serviceydelser, fulgt af Italien, Frankrig og Storbritannien. Fællesstande forventes fra Kroatien og Norge.
Også i trange tider: samme omfattende udbud
”Vi glæder os over, at vi trods de meget vanskelige økonomiske baggrundsbetingelser her i Düsseldorf også i 2010, hvad angår internationalitet og udbudsbredde, kan byde på det sædvanlige omfattende overblik over verdensmarkedet for yacht- og søsport.
Branchens store mærker, værfter og producenter har tilmeldt sig og bekræfter dermed på imponerende vis boot Düsseldorfs funktion som branchernes internationalt førende markedsplads” udtaler Werner Matthias Dornscheidt, formand for bestyrelsen hos Messe Düsseldorf.
Men heller ikke en førende markedsplads kan unddrage sig krisemæssige udviklinger på verdensmarkedet.
”Vi ligger på en god kurs. Alligevel indvirker de verdensøkonomiske udenomsbetingelser på boot. Knappere messebudgetter medfører, at standstørrelserne bliver reduceret. Men kun i ganske få tilfælde er det blevet besluttet at give afkald på deltagelse på messen i 2010” konkluderer Goetz-Ulf Jungmichel, Director boot Düsseldorf.
boot kan nyde godt af udbudssegmenternes mangfoldighed i alle søsportsgenrer. Den strukturelt og konjunkturmæssigt betingede svagere business med både og yachts modsvares af stabile og i visse tilfælde også voksende sektorer som dykning, vandturisme og charter, og primært et velfungerende udrustningsmarked.
Fra spritny til klassisk: 1.700 både og yachts
Yachts og både i alle størrelser, fra spritnye modeller over klassikere til modeller og planer om superyachtprojekter, vises på boot af 450 udstillere i otte messehaller på omkring 100.000 m2 og optager dermed halvdelen af det samlede udstillingsareal. 1.700 både og yachts venter på fans af båd- og yachtsport.
Sejlsport præsenterer sig velassorteret som tidligere i hallerne 16 og 17. Det gælder også for det brede udbud af små og mellemstore motorbåde og stålyachts.
Vanskeligheder: Yachts i luksussegmentet
Luksussegmentet har det i øjeblikket svært. Stor omsætningsnedgang og dybtgående omstruktureringer hos førende værfter og virksomhedsgrupper har ført til betydelige budgetindskrænkninger og dermed til mindre udstillingsstande og reduceret modeludvalg. I messehal 6 vil der i januar blive vist omkring 40 kæmpeyachts.
Düsseldorfs Superyacht Show i messehal 7 forekommer derimod yderst stabil.
Omkring 150 udstillere samles dér med yachtplaner, modeller og serviceydelser til alt inden for dette højeksklusive segment, deriblandt fire fællesstande, Deutsche Yachten – German Yachting Pool, et show arrangeret af Fédération Industrie Nautique, AMIA – Arab Marine Industry Association og HISWA Holland Yachting Group. Superyacht-Club er i år placeret i kæmpeyachthallen 6.
Glædeligt stærk: Udrustning og tilbehør
Stor efterspørgsel på standplads og 80 nyudstillere er betegnende for udviklingen inden for bådudrustning, skibselektronik, motorer, tilbehør og søsportsbeklædning. I hallerne 10 og 12 præsenterer 400 udstillere et topklasse produktudbud til både og alt omkring dem.
Uanfægtet: boot stadig nr. 1 i dykkersport
Med 320 udstillere er og bliver Düsseldorfs udbud til dykkersportfans i messehal 3 verdens største forbrugershow på messemarkedet.
Dykkerområder og dykkerbaser på hele jordkloden, fra Asien over Middelhavet til Sydhavet, dykkersportsbeklædning, uddannelse, nyheder fra undervandsfotografering og – filmning. Alt dette præsenterer boot Düsseldorf i koncentreret form i en hall på 20.000 m2 udstillingsareal.
I god form: det maritime rejsemarked
Det maritime rejsemarked præsenterer sig i god form på boot 2010. Søger du en passende destination til den kommende søsportsferie, vil du chartre en båd eller påbegynde en uddannelse, bør du gøre en afstikker ind i hallerne 13 og 14, hvor 350 udstillere viser maritime serviceydelser.
Udbygge egne styrker: opleve 360° søsport
14 oplevelses- og temauniverser tilbydes på boot Düsseldorf 2010 under det nye overordnede motto ”360° Grad Wassersport erleben”. En ny rekord i messens historie.
”Vi udbygger helt bevidst udbuddet af søsportsaktiviteter i hallerne, af underholdende information og rådgivning og af chancerne for at komme i kontakt med stjerner og topsportsfolk. Vi ønsker, at man skal kunne opleve søsportens samlede udbudsspektrum, og at vække begejstring for den”, oplyser Goetz-Ulf Jungmichel om konceptet.
”Netop i økonomisk betrængte tider er det vigtigt at vinde nye målgrupper som unge familier for de maritime søsportstyper, og samtidig at formidle nye impulser og ideer til vores stampublikum.
Udvidet udbud: trends i sportsgenrerne
Det især mod de unge rettede udbud af trendy sportsgenrer bliver betydeligt udvidet, placeret i hallerne 1 og 2. I Beach World vil der fremover foruden drageflyvning, surfing, wakeboarding og vandski også stå stand-up paddling, winch waking og skimboarding på programmet.
Highlight i hal 1 er et nyt aktivitetsbassin, hvor man kan forsøge sig med disse sportstyper. I nabohallen 2 præsenterer producenter og forhandlere det tilsvarende nyeste materiel og aktuelle strandmoder.
Kom og vær med: dykkerlynkursus
Også i Dykkersport Center i hal 3 med dets populære sceneshow og sit vartegn, glasdykkertårnet, vil vokse. Endnu et dykkerbassin frister de besøgende til et dykkerlynkursus.
Med til attraktionerne i Sportsfisker Centeret i hal12 hører et kæmpestort show akvarium for præsentation af madding.
Ny udgave af World of Paddling
Ny udgave af World of Paddling, som blev holdt over dåben i 2009, og som med sine informationstilbud om alt vedr. kanosport og kanoturisme var en totalsucces lige fra begyndelsen. Det store kano- og kajakshow under World of Paddlings tag ledsages af sportslige aktiviteter i aktivitetsbassinet i hal 13.
Leg og lær: messehits for børn
De yngste boot-gæster får frem for alle valuta for pengene i hal 14. Der venter dem dér en stor legeverden Kids Active Corner, en aktivitetsstand med joller, hvor juniorerne som leg kan taste sig ind i sejlsporten.
I det maritime klasseværelse gøres børn af medarbejdere i Düsseldorfer Aqua Zoo fortrolige med havmiljøet.
I den nye søsportsarena præsenterer organisationer og foreninger sig med deres serviceprogram og anviser veje til båd- og søsport.
Ret så stort: Classic Forum
I hal 15 er Classic Forum placeret i et ganske pænt omfang. Det præsenterer under ledelse af Fördervereins Deutsche Museumwerft e.V.(forening til fremme af tyske museumsværfter) omkring 26 klassiske skibe og kopier, maritimt håndværk og et omfangsrigt foredrags- og filmprogram om alt vedr. renovering.
Gamle skibes bevarelse og historie. En prominent gæst, verdensomsejler og vikingefan Burghard Pieske fra Lübeck forventes med sin ”Viking Saga”.
Sidst men ikke mindst: yndere af maritim kunst inviteres af Messe Düsseldorf igen til Galeria boot Düsseldorf. Omkring 20 gallerier og kunstnere vil i 2010 præsentere sig med deres værker for de besøgende i hal 7.
Dette og meget mere byder boot 2010 sine internationale besøgende på fra 23. til 31. januar, daglig fra 10:00 til 18:00.
Et dagskort koster 15.00 Euro, todageskort 23.00 Euro. Kataloget til boot 2010 kan fås for 7.00 Euro plus forsendelsesomkostninger.
Adgangskortene giver adgang til gratis transport t/r til messen med de offentlige trafikmidler under trafikselskabet RheinRuhr VRR.
Adgangskort kan også købes hos Messe Düsseldorf i online forkøb under www.boot.de