Gå til hoved-indhold
HP1030Udstyr
Indtil videre har alle, som har købt en HP1030 valgt el-motor. Foto: CDE DANISH MARINE DESIGN ApS

Fremtiden er til el og brændselsceller

Tyske EFOY lancerer en ny generation brændselscelleaggregat som gør det interessant, at få en elektrisk motor om bord.

Af katrine bertelsen |

Elektriske motorer er på vej ind på bådmarkedet. Seilas.no har testet en sejlbåd, HP 1030, med elektrisk motor. Båden gled lydløst gennem vandet og helt uden lugt.

HP 1030 har en OZecoDrive elektrisk motor på 4,5 Kw som modsvarer en 9 hk diesel indenbordsmotor. Motoren vejer kun 13 kg.

Motoren kører meget effektivt ved lille belastning. Er en fart på fire knob nok, kan man køre i timevis med en batterikapcitet på 100 A. Har du fire batterier kan den  klare fire timer. Du vil da have en rækkevidde på 16 nautiske mil. Ved fuld belastning kan båden gå seks knob, men rækkevidden bliver da halveret.

Motoren er ret lille, noget som sparer plads under dæk, men en del af pladsen og vægtbesparelsen bliver spist op af batterierne.

Flere strømkilder

Landstrøm er helt klart den vigtigste strømkilde for både med elektriske motorerer, men jo flere ladekilder man har, jo bedre vil en båd med el-motor fungere. Solceller giver lav effekt, men gør at batteriene blir topladet, og kan over tid give lidt kraft til en el-motor.

En vindmølle vil give mere effekt, men det kræver at båden ligger i et vindudsat område.

En anden mulighed er at lade el-motoren lade batterierne op via propellen, når man sejler. Det er effektivt med vinden ind agten fra.
Med en OZecoDrive-propel vil man få en en ladeeffekt på 7-12 Ampere når man sejler 6 knop. Propellen vil bremse båden med ca 0,5 knob skriver ozmarine på deres hjemmeside.

Lad batterierne op med træsprit

Det tyske firma EFOY producerer brændselscelleaggregater som omdanner methanol til strøm. Det sker med høj effektivitet og uden støj og varme. Det som kommer ud er strøm, vand og co2. Effekten er desværre ikke høj nok til at et sådant brændselscelleaggregat kan køre motoren direkte, men en god kilde til at lade batteriene hvis der ikke er adgang til landstrøm.

Flere typer med forskellig kapacitet

EFOY producerer fem forskellige brændselscelleaggregater med forskellig kapacitet. Den mindste genererer 25 watt, eller 600 Wh per døgn (50 Ah). Den største producerer 90 watt eller 2200 Wh pr. døgn (180 Ah). Samtlige typer drikker 0,9 liter methanol pr. kWh.

1200 watt versionen koster ca. 3200 euro, så det er ingen billig investering. Det vil koste ca. 2,85 euro at lade et 100 Ah batteri. Til sammenligning vil et benzindrevet Honda aggregat til ca. 1200 euro, koste ca. 3 euro at lade et tilsvarende batteri.

Helt ren methanol

Aggregatet kræver, at du bruger methanol fra EFOY, ellers ryger garantien. Systemet skal have helt rent brændstof, men EFOY har flere forhandlere i Danmark.

EFOY cellen her vejer 6,2 kg, har en ladekapacitet pr. dag på 900W (75 Ah), og har et nominelt output på 38 W.

 

Find forhandler af OZecoDrive elektrisk motor og propel her:
www.ozmarine.se/

EFOY brændselscelleagreggat. Find dansk forhandler her:
www.efoy.com

Læs mere om hvordan EFOY brændselscelleagreggatet fungerer:
www.efoy.com/en/marine-fuel-cell-and-solar.html

Du kan læse mere om designet af sejlbåden HP1030 her:
www.cde-dmd.com/

HP1030s danske klasseforening:
www.hp1030.dk/

Italienerne har også brændselscelleagreggater til både:
www.actagroup.it/applications_marine.asp

content-loader
content-loader
content-loader