Gå til hoved-indhold
Her er det en skotsk sejlbåd, der bliver slæbt i havn.Kort Nyt
Her er det en skotsk sejlbåd, der bliver slæbt i havn.

Derfor blev de slæbt i havn - se top 5-liste

De amerikanske bådejeres organisation BoatUS har gjort op, hvorfor de fleste af de 65.000 lystsejlere, der hvert år beder om assistance til at blive slæbt i havn, har fået problemer.

 

Af Jakob Johannsen |

Amerikanerne er grundige. De har tjek på hvad de foretager sig – også på havet. Og den amerikanske bådejer organisation optæller bl.a. hvert år, hvorfor deres medlemmer har bedt om assistance til at blive slæbt i havn, skriver hjemmesiden sail-world.com.   

Organisationen har deres eget ”bjærgningsselskab” – TowBoatUS, som hjælper over hele USA. Og i 2009 fik de anmodning om det de kalder ”Ikke-nødtilfælde-assistancer” (non-emergency assistance) i samlet 65.000 tilfælde, hvilket var en stigning på 8 pct i forhold til året før.

Hos BoatUS mener man at stigningen skyldes finanskrisen og den deraf følgende mangel på vedligeholdelse af bådene. 

Det har tilsyneladende fået mange lystsejlere til at udlade at skifte nedslidte batterier ud. For netop problemer med strømforsyningen om bord, er hoppet fra 2008s fjerde plads op på anden pladsen på ”slæb-mig-i-havn top-fem-listen”.

Nummer et på top-fem-listen gennem mange år er: Simpelt motorstop. Her er det i øvrigt interessant at se, at også mange sejlbåde figurere, selvom de i mange tilfælde ville kunne have gået i havn for sejl, hvis de altså turde.

Nummer to er som nævnt problemer med bådens akkumulator/batterier, og på en tredje plads kommer grundstødninger, som har været så kraftige, at båden ikke selv har kunnet komme fri af grunden. Den har ellers i mange år ligget op som en flot nummer to.

Nummer fire grund til at bede om en tovende for at blive slæbt i havn handler om at løbe tør for brændstof eller andre problemer, som har med diesel eller benzin eller mangel på samme at gøre.

Og på sidste pladsen af de amerikanske sejleres top-fem kommer problemer med propellen eller propelskaftet – og også her er der tale om mange sejlbåde, som ofte kunne have kommet i havn for vinden kraft, men alligevel valgte at blive slæbt.

Der er ingen grund til at tro, at danske lystsejlere får problemer på havet af andre grunde end deres amerikanske kolleger, bortset fra, at der er relativt flere sejlbåde i Danmark i forhold til motorbåde end i USA, og at flere af sejlerne nok er i stand til at komme i havn for sejl uden hjælp.

Så der er al mulig grund til, at tjekke motoren, batterierne og propellerne en ekstra gang før sæsonen starter. Og så navigere med forsigtighed, så man undgår grundstødninger.

content-loader
content-loader
content-loader