Kragenæs Sejlklub er nyt sejler-Mekka
Klubben på Lolland er nemlig til maj værter for TORM Ungdoms Grandprix. Det skriver BådNyt, hvor sejlklubber og klasser fortæller. Læs fx om mentorordning i Laser-klassen.
BådNyt har entreret med ildsjælen Irene Schwartz fra Vedbæk Sejlklub og kan nu lancere et nyt tiltag, der tager pulsen på Klubberne og Klasser i Danmark.
Ideen er at interesserede ude fra kan få indblik i aktiviteterne og finde den klub og klasse, der passer bedste til den enkeltes behov.
Det er også en ambition, at klubberne og klasserne kan lade sig inspirere af hinandens aktiviteter.
Vi bringer her et par uddrag fra artiklerne i BådNyt:
Kragenæs Havn på Lolland forbindes måske ikke med store jolle-kapsejladser, men i år skal det være, og klubben er til maj værter for TORM Ungdoms Grandprix.
Det betyder, at havnen vil blive fyldt med ca. 200 Europa’er, Laser Standard’er, Laser Radial’er, 29’er, 470’er, Hobie 16 Spi-joller og RS:X’er.
Klubben selv har ikke mange ungdomssejlere, men set i visionernes lys er det formand Stig Knudsens håb, at de mange aktiviteter – specielt på ungdomssiden – kan være med til at trække flere unge til sejlsporten.
– Om få år er Kragenæs et attraktivt sejlermekka mellem København og Berlin, siger Stig Knudsen med et smil.
Vigtigt for Kragenæs Sejlklub og dens 219 medlemmer er også, at de har kommunens fulde opbakning til deres mange aktiviteter, og at klubberne på Lolland er gode til at samarbejde.
H-båds klubben
H-båden er blandt de mest veletablerede og aktive klasser i landet. Den lille kølbåd er i dag også den største internationale bådklasse i Europa.
Der er i dag ca. 500 H-både i Danmark, og rigtig mange af dem er aktive og seriøse kapsejlere. Formanden for Danske H-bådssejlere – Michael Damborg – oplyser, at der til VM-udtagelserne i 2009 var 72 skippere til start.
Europajollen
Læs blandt andet om Europajollen som flere og flere unge i dag vælger at gå direkte over i når de er blevet for ”gamle” til at sejle Optimistjolle.
Europajollen betragtes af mange som feeder til OL-klasserne, og når man ser på nogle af klassens tidligere sejlere – Jonas Høgh-Christensen, Jonas Warrer, Martin Kierketerp, Kristian Kjærgaard, Dorte O., Kristine Roug m.fl. – så er der vist ikke megen tvivl om, at jollen ”uddanner” sejleren solidt.
Winner, der er producent af jollen, glæder sig over, at jollen igen er ved at finde vej til de unge sejlere.
– Det er en rigtig god jolle, der giver de unge sejlere så megen erfaring. Efter at jollen blev taget af OL-programmet, oplevede man, at den fik en nedgang, men en meget aktiv klasseorganisation, der gør rigtig meget for, at der afholdes nogle gode stævner og træningssamlinger. Jollen er nem at rejse med, så derfor ser man også ofte de unge sejlere på landevejene med jollen på taget af bilen rundt i Danmark eller Europa, udtaler Stig Bløcher fra Winner til BådNyt.
Mentorordning i Laser-klassen
Der er også nyt om Laserjollen, derer designet af Bruce Kirby i 1970.
Oprindeligt blev det kaldt the ”Weekender” og hade bogstaverne TGIF i sejlet – Thank God It’s Friday. I dag er TGIF udskiftet med ”stjernen”, og jollen produceres i dag med tre forskellige rigge.
Da Laserjollen er på OL-programmet, vil sejlerne til større kapsejladser også møde sejlere, der sejler på allerhøjeste niveau.
– Dette kan for en ny sejler i klassen virke lidt overvældende, fortæller Bente Skylvad, formand for Laser Association Denmark, og fortsætter i BådNyt:
- Man har derfor indført en såkaldt Mentor-ordning, der i praksis betyder, at den rutinerede Laser-sejler får tilknyttet en ny Lasersejler til sig. Derved har den nye Lasersejler altid en han/hun kan spørge om hjælp til stævner eller i forbindelse med den daglige træning.