Gå til hoved-indhold
Den røde båd kunne i teorien ved at lave en meget hurtig stagvending skabe problemer for den grønne og den grå båd. Tegning: Bjørn Anker-MøllerKapsejlads
Den røde båd kunne i teorien ved at lave en meget hurtig stagvending skabe problemer for den grønne og den grå båd. Tegning: Bjørn Anker-Møller

Ændrede regler i kapsejlads i 2010? Sejl bare videre...

1. januar i år trådte ændringer til reglerne i kraft. Det er højst usædvanligt med ændringer indenfor den fire-års periode hvor et sæt regler normalt gælder. Noget må have været rigtig galt i reglerne fra 2009...eller var der?, skriver regelekspert Bjørn Anker-Møller til minbaad.dk

 

Af Troels Lykke |

Få ret til plads ved at stagvende? Ikke længere.

Den ene af de to ændringer, der betyder noget for os på vandet, er i regel 18.2. Kendere ved nu, at vi befinder os ved mærkerundinger.

Regel 18.2(c) handler om forholdet mellem både, når en båd er kommet til zonen ved mærket klar foran af den anden.

Med den oprindelige formulering kunne båden klar agter ved at stagvende slippe af med sine forpligtelser til at give plads, og selv blive berettiget til plads.

Dette kunne ske mens bådene befandt sig i zonen og var ved at runde mærket. Det er nu rettet. Se tegningen for et eksempel på den manøvre, som nu er uden virkning.

Den røde båd kunne i teorien ved at lave en meget hurtig stagvending skabe problemer for den grønne og den grå båd.


 
Hvis du nu tænker, at den manøvre har du godt nok aldrig set under almindelig kapsejlads, så har du ganske ret.

Det var i holdsejlads, taktikken blev udtænkt, og det var kun en frygt for at manøvren ville dukke op i fleet-sejlads, der førte til den akutte ændring.

Personlig finder jeg at ændringen fint kunne have ventet til næste ordinære revision. Hold-sejlerne kunne regelteknisk have lavet de nødvendige ændringer for deres egne sejladser uden at inddrage alle os andre.

Båd med ret til plads er ikke en hindring mere

Den anden ændring er sket i definitionen ”hindring”. Det drejer sig om, hvornår en anden kapsejlende båd kan være en hindring.

I 2009 skrev man, at en båd var en hindring for andre både, hvis de alle skulle give den plads eller plads ved mærke.

Det kunne i teorien føre til ret komplicerede situationer, når tre eller flere både skulle runde et mærke.

Ud over mærket som skulle rundes var der så også en eller flere hindringer ”i spil” som kunne give spændende kombinationer af regel 18 (mærkerunding) og regel 19 (hindringer).

Så grundlæggende set er ændringen lavet for at undgå at reglerne 18 og 19 begge gælder i en given situation. Der er ingen tvivl om at dette skulle ændres, men behovet for at gøre det akut har jeg igen ikke kunnet se.

Stor ståhej for ingenting?
Jeg hører selvfølgelig gerne fra dem, der har oplevet forvirrende eller urimelige mærkerundinger som følge af den ene eller den anden af de mangler, som nu er rettet. Det skulle overraske mig hvis det var mange – om overhovedet nogen af dem, som kun sejler ”almindelig” kapsejlads.

Derfor er min konklusion, at hvis man har sat sig ind i teksten fra 2009, så kan man trygt sejle kapsejlads i 2010.

Reglers stabilitet er nu nedbrudt

Det eneste – og triste – resultat af de akutte ændringer er, at respekten for reglernes stabilitet gennem en fire-års periode (olympiaden) nu er voldsomt nedbrudt.

Men lad os nu bare komme ud på vandet – foråret er kommet!

Sejlerhilsen

Bjørn Anker-Møller

content-loader
content-loader
content-loader