Solopgang på Flicka III.Foto: Thomas PedersenKapsejlads
Solopgang på Flicka III.Foto: Thomas Pedersen

Skagen Race 2011– mange udgik - rapport fra dansk Faurby 363

OPDATERET: Torsdag: 18.50: Flicka III er blevet nummer 3 i deres felt på ialt 40 både. Det har været en hård tur i Kattegatbølger og kuling, og besætningen er trætte men glade. Vi har været i aktion hele tiden, lyder det fra Thomas fra en Faurby 363.

Af katrine bertelsen |

Thomas Pedersen og besætningen er nået vel i havn i Skagen kl.15.57. De er meget trætte efter sejladsen, men har delt en flaske champagne og hygger sig med de mange nordmænd, der skæpper godt i statskassen, fortæller en glad og træt Thomas med et grin. Båden sejler bare kanon, og bortset fra vindstyrken har det været en fantastisk tur.

Vi vender tilbage med en lidt længere beretning fra Thomas i morgen, når de har fået lidt søvn.

Ikke uventet var det Helly Hansen Skagen Races to giganter, WOLFPACK (Transpac 52) og CAMILLA (Coockson 50) som kom til at kæmpe om at komme først i mål, men at det skulle blive så jævnbyrdigt, havde igne regnet med. De to både har fulgt hinanden som skygger hele natten igennem, men da de kom til Skagen, var WOLFPACK bare to minutter foran i mål.

Regattachef Christian Gundersen kan fortælle, at regattakomiteen har modtaget meldinger i nat om at der har været en del vind og sø.

”Vi har modtaget rapporter om at ca. 40 både er udgået. En genganger i meldingerne er, at dele af mandskabet er blevet søsyge og at de ikke orker at fortsætte. Vi har også fået melding om, at en båd har mistet masten og at AL CAPONE er udgået fordi de var bange for at miste masten, på grund af et defekt stag,” fortæller Christian Gundersen.

Torsdag: 04.29: Vi passerede Skålholmen, nu nærmer vi os Brofjordens angöring, hvor vi er ca. 06.10.

22.10: Så er starten gået og vi fører i vores klasse. Vi går 8-9 knob på kryds i store Kattegatbølger. Flicka III sejler fantastisk!

16.00: Besætningen knokler for at få Flicka III klar til sejladsen. Helly Hansen Skagen Race 2011 begynder i eftermiddag. Nybyggede danske Flicka III deltager og sender løbende meldinger og billeder hjem til minbaad.dk.

Helly Hansen Skagen Race er en årligt tilbagevendende begivenhed med start i Norge og mål i Skagen. I år deltager omkring 400 både, heraf tre svenske og kun en dansk.

Danske Flicka III, med Thomas Pedersen fra Virksund som skipper er den eneste danske båd der deltager. Thomas båd, en Faurby 363, kom fra værftet d. 27. maj, så det var allersidste sekund, hvis Skagensracet skulle nås.

Flicka III er en ny 2011 udgave af Faurby 363, en Faurby 363 TPE – den første af sin slags. (TP Edition). F363 TPE bygger på principperne fra 396 Jesper Bank Edition, blot har den alumast i stedet for carbonmast.

29. maj stævnede Flicka III ud, med kurs mod Norge. Thomas skriver:

- Efter at have tanket diesel og vand gled vi (John, Kristian og Skipper) ud og satte sejl med kursen rundt om Fornæs Fyr og ét langt ben mod Sydkosten SØ for Læsø. Vinden var i SV så vi gik med elefantøre (et sejl ud til hver side) og girede på de store Kattegatbølger. Farten var god og i bygevinden kom vi op på 13-15 knob, når vi surfede på toppen af bølgerne.

- Dagen startede med sol og postkorthimmel, men senere blev det gråvejr med byger – surt. Vinden øgede og nåede til tider op på 15-18 m/s. Tæt på skærgården NV for Gøteborg, tog vi sejlene ned og gled ind til en god beskyttet havn på Hönö.

30. maj. Målet er HH Skagen Race fra Norge til Skagen, men sejlerglæden og samværet med andre gode sejlere er mindst lige så vigtigt. Mandag stod vi tidligt op til solskin, der tittede frem under de drivende grå skyer. Vinden var stadig god, men kom fra vest, så vi kunne gå NNV på en foran for tværs med en rasende fart. Skipper havde heldigvis vurderet at et reb i storsejlet ville være passende. Farten lå på 9 – 10,5 knob.

- Midt på eftermiddagen løjede vinden og gik mere og mere i syd, men solen skinnede fortsat. Code 0 kom op i stedet for krydsfokken og det hjalp på farten. Undervejs fik vi prøvet båden af: En sejlvogn i masten gik i stykker; en spilerblok stod af ; det ene frølår til barberhalet gik af med et knald og vi fik lejlighed til at lave en mangelliste med små og store ting, som værftet skal fikse, når vi kommer hjem.

- Vi gik ind til Kosterøerne (Sveriges vestligste øer og nationalpark) i en lille havn ved Ekernäs, hvor vil lå trygt og godt. Flicka III sejler fantastisk, er lynhurtig, er meget levende og kræver fuld opmærksomhed på roret. Den vil helt sikkert give megen sejlglæde.

31. maj. Vi havde kun 32 s/m til Ågårdstrand i Norge, så vi sov længe – jeg stod op 06:15. Vi tog den med ro i den lyse grå morgen med regndråber på stag og sejl. Næsten ingen vind, men lun og mild. Midt på formiddagen gik vi ud mellem skærerene med kurs mod den Norske kyst på vestsiden af Oslofjorden.

- Vinden vor ØNØ med en kraftig sydgående strøm, der satte os 15 – 20 grader. Code 0 blev sat og vi gik mellem 6 og 7,5 knob gennem vandet i 3 – 4 m/s fra NNØ. De andre får mul i morgen onsdag, hvis vinden er lige så svag, som de lover. Det var smukt at sejle op gennem Oslofjorden mellem øer og skær. Strækningen blev trods strøm og svag vind tilbagelagt på ca. 5 timer. Solen kom frem til sidst, og vi har alle tre røde kinder, der skyldes solen og ikke de 17 grader varme øl. (Køleboksen virker fortsat ikke).

- Vi har spist elgbøffer til aften og drukket boksvin. Mens vi sejlede herop, var der ro til at gøre båden klar til i morgen. John har ryddet op i de store kistebænk – han er simpelthen super til at holde orden og humør på besætningen. - Kristian døjer med sin forstuvede fod fra Rotholm kapsejladsen, hvor han fald over sit skødepunkt!

- Alle glæder sig til morgen, hvor Danmark er repræsenteret med én båd, Sverige med 3 både og Norge med 265 sejlbåde – den ene større end den anden. Ruten går ned langs Svenskekysten til lidt nord for Lysekil, hvorefter vi går over mod Grenen, i alt 110 sømil (200 km = 16 timer i Flicka III?). Vi ses i Skagen.

Der kommer mere fra Thomas og mandskabet på Flicka III, løbet af Kristi himmelfartsferien.

Du kan læse mere om Thomas og Flicka III her: www.flicka3.dk

Se deltagerliste her: www.seilmagasinet.no/?regatta=425&deltagerliste=2

Resultater mm her: www.seilmagasinet.no/resultat?regatta=425

Flicka III trygt fortøjret i Norge, kort før sejladsen over Skagerak begynder. Foto: Thomas Pedersen