Gå til hoved-indhold
Båden blev designet i 1984 af den franske konstruktør Guy Ribadeau-Dumas og bygget som en One Off'er hos Frans Maas / Standfast Yachts og søsat i 1985. Foto: Søren Stidsholt NielsenKort Nyt
Båden blev designet i 1984 af den franske konstruktør Guy Ribadeau-Dumas og bygget som en One Off'er hos Frans Maas / Standfast Yachts og søsat i 1985. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

The Tomidi fra 1984 kom forbi Halmstad

Tidligere Whitebread Round The World-racer fra Belgien var med i årets Tall Ships Races. Søren Stidsholt Nielsen giver rapport.

Af Søren Stidsholt Nielsen, - tekst og foto |

HALMSTAD - Se på billedet! Lidt blæret, - javel. Men sådan - stående på bommen og med storsejlet som blødt ryglæn - kan man altså også komme i havn.

Besætningens selvtillid blev yderligere styrket, da den senere blev bekendt med, at den var blandt de ti bedste i overalt-vinder i årets Tall Ships Races.

Vi er i Halmstad på Sveriges vestkyst mellem Gøteborg og Helsingborg. Verdens største kapsejlads for store sejlskibe er slut efter en måneds dyst med start i Sydirland, rundt Skotland og Shetlands-øerne og via Stavanger til Halmstad, skriver Søren Stidsholt Nielsen.

Deltagere i denne havkapsejlads er ikke nødvendigvis fuldriggere, barker eller træ-skonnerter med en lang historie på verdenshavet. I princippet kan et deltagende fartøj være glasfiberbåd bygget i går.

Kravet fra arrangøren, Sail Training International er, at et deltagende skibs vandlinje skal være på mindst 9,14 meter og at halvdelen af besætningen skal være mellem 15 og 25 år. Formålet med havkapsejladsen er at fremme ungs lyst til at liv på vandet.

Kæmpe sejlskibe

Øverst på Tall Ships-skalaen ligger Klasse A-skibene, i år med deltagelse af bl. a. verdens to største traditionelle sejlskibe, de russiske Sedov og Kruzensthern.

Og i den anden ende finder vi bl. a. den belgiske The Tomidi i Klasse D for spilerførende sejlbåde. I overalt-placeringen kom den ind på en niende plads.

The Tomidi tager unge til søs, og med en længde på små 58 fod, er den et ganske pænt sejlskib at få sin første erfaring i. Båden har en fortid i Whitbread Round the World Races (i dag Volvo Ocean Races) som Rucanor.

Her han den deltaget i 1985/86 med skipper Staf Versluys og i 1989/90 med skipper Bruno Dubois.

Båden blev designet i 1984 af den franske konstruktør Guy Ribadeau-Dumas og bygget som en One Off'er hos Frans Maas / Standfast Yachts og søsat i 1985.

The Tomidi er små fem meter bred, stikker knap tre meter og har et deplacement på 18 tons. Den kan have op til 15 om bord. Båden har haft Tomidi-organisatioen som ejer siden 2001 og benyttes til chartersejlads og sejl-træning.

The Tomidi forlod Halmstad og gik gennem Limfjorden hjem til Belgien med ankomst til Ostende midt i denne måned.

www.tomidi.be

content-loader
content-loader
content-loader