Gå til hoved-indhold
Som om det vilde vejr ikke var nok. Sejlerne skulle også have en særpræget oplevelse med fra Samsø.  Foto: aarhus2star.dkHavne
Som om det vilde vejr ikke var nok. Sejlerne skulle også have en særpræget oplevelse med fra Samsø. Foto: aarhus2star.dk

Ballen havn og forsikring nægter ansvar

Samsø kommune og deres forsikringsselskab, nægter at påtage sig skylden for de defekte el-standere på Ballen havn. Men det kan ikke passe, siger Forsikringsoplysningen. Vi har fulgt op på sagen.

Af katrine bertelsen |

De sejlere til Århus Twostar 2010, der fik ødelagt deres el-installationer i Ballen havn på Samsø på grund af en defekt på havnens el-standere, har fået svar fra Samsø kommune og deres forsikringsselskab, Gjensidige. Både kommune og forsikringsselskab nægter at påtage sig ansvaret.

Den forsvundne elektriker

Tidligere skrev Claus Dalbøge på vegne af de berørte bådejere til Samsø kommune:

Havnemesteren, Frederik Bilsted Pedersen, hos Ballen havn oplyste også, at der umiddelbart før vores besøg havde været foretaget ny installation/reparation udført af havnens elektriker. Denne elektriker havde indrømmet, at der var foregået en fejl.

Det afviser Samsø kommune i et brev til bådejerne. De skriver:

Med hensyn til Deres bemærkninger om udtalelse fra Elinstallatøren må dette bero på en misforståelse.

Nu er elektrikeren pludselig forsvundet, og er erstattet af en elinstallatør. Men det var da en havnefoged der udtalte sig? Det skal vi ikke spekulere i, blot håbe at Claus Dalbøge ikke var alene, da havnefogedens udtalelser faldt.

Forsikringsselskabet Gjensidige skriver til Claus Dalbøge, at havnen har overholdt deres lovmæssige forpligtelser mht. kontrol af el-installationerne, og derfor ikke er erstatningsansvarlige.

Minbaad.dk ringede til forsikringsselskabet Gjensidige, for at få en forklaring, men de ønskede ikke at tale med os om en verserende sag.

Ole Vidstrup, konsulent fra Forsikringsoplysningen siger til minbaad.dk.

“Havnen har et produktansvar, dvs. de leverer et produkt, som skal være i mangelfrit. Er det ikke det, er man ansvarlig."

"Men har havnen en elektriker, der har lavet en fejl, skal kravet rejses mod elektrikeren. "Det svarer til, at du har fået lavet strøm derhjemme, og en gæst får et stød. Det hæfter du  ikke for selv, men lader kravet gå videre til el-installatøren."

Anmeld til eget forsikringsselskab

Sejlerne behøver ikke at tage slagsmålet selv med Samsø kommune og deres forsikringsselskab.

Ole Vidstrup fra forsikringsoplysningen forklarer, at de både, der er kaskoforsikrede skal anmelde det til eget forsikringsselskab, meget gerne kollektivt, med henblik på at få skaderne repareret. Det gør man for at reparationen ikke skal trække ud, hvis modparten stritter imod.

Ens eget forsikringsselskab tager derefter kontakt til modpartens forsikringsselskab, med henblik på at få omkostningerne dækket. Det er så eget forsikringsselskab der tager de juridiske trakasserier med modparten.

Dem uden kasko

Det er imidlertid ikke alle der er kaskoforsikrede. Og de kommer i klemme, hvis modparten nægter at påtage sig et ansvar. Fordelen for dem er, at hvis sagen bliver afgjort til de kaskoforsikrede bådejes fordel, kan de med afgørelsen i hånden, rejse de samme krav, og have en meget bedre sag, siger forsikringsoplysningen.

Vi afventer det videre forløb, og vender tilbage når der er nyt i sagen.

Sagens kerne: en defekt el-stander i Ballen havn.

content-loader
content-loader
content-loader