Gå til hoved-indhold
Maricuda Atlantic Challenger kan krydse Atlanten på to dage.Kort Nyt
Maricuda Atlantic Challenger kan krydse Atlanten på to dage.

Jorden rundt på én tank

Britiske rederier og skibsværfter udvikler nu en højhastighedsfærge, der skal foretage sin jomfrusejlads under de Olympiske Lege i London næste år. Færgen er 80 meter lang og kan sejle 70 knob.

Af Troels Lykke |

Britiske rederier og skibsværfter er gået i gang med at udvikle en højhastighedsfærge, der skal foretage sin jomfrusejlads under de Olympiske Lege i London næste år, og efterfølgende slå den danske verdensrekord for hurtigste østgående sejlads over Atlanterhavet. Det skriver Ingeniøren.

The Maricuda Atlantic Challenger er 80 meter lang og skal være i stand til at skyde en driftshastighed på 70 knob, hvilket skulle gøre det muligt for skibet at tilbagelægge den mere end 5.500 kilometer lange distance over Atlanterhavet på mindre end to dage.

Den nuværende verdensrekord på den østgående atlanterhavsrute blev sat af Cat-link V-færgen (som frem til 2005 blev opereret af Mols Linien og i dag sejler mellem Kristiansand og Hirtshals for Fjordline), som i 1998 tilbagelagde distancen på to døgn og 20 timer med en gennemsnitshastighed på 41,3 knob.

Med andre ord: Maricuda Atlantic Challenger vil skære 20 timer af den eksisterende rekord, blandt andet fordi færgen ikke vil have behov for at gå i havn for optankning.

Det er den maritime teknologivirksomhed Maricuda i samarbejde med værftet Devonport Yachts, der skal designe og udvikle hurtigfærgen.

Ifølge Maricudas administrerende direktør, David Aitken, vil der være tale om især tre 'revolutionerende' skibsteknologier, som vil bane vejen for, at udviklingen af moderne hurtigfærger træder i trin op ad evolutionsstien.

Eftersom de omtalte teknologier er i gang med at blive patenteret, ønsker han ikke at afsløre yderligere detaljer, men han understreger, at virksomhedens ingeniører i samarbejde med andre britiske teknologivirksomheder i mere end ti år har udviklet på nye typer af motor- og skrogdesign til hurtigfærger

Kilde: ingeniøren.dk

content-loader
content-loader
content-loader