Gå til hoved-indhold
AC45 har i den grad givet Americas Cup en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, vent bare til AC72 står klar. Så bliver det vildt. Foto: americascup.com/Gilles Martin-RagetKapsejlads
AC 45 har i den grad givet Americas Cup en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, vent bare til AC72 står klar... Foto: americascup.com/Gilles Martin-Raget

America's Cup serien er fagre nye verden

Cascais i Portugal havde fornylig otte AC 45 hold på besøg. De sejlede America's Cup World Series. Morten Lorenzen forklarer om cool system og smart teknik. Se frisk video med kollisioner og interviews.

Af Morten Lorenzen |

Americas Cup World Series er den lange serie af events, der skal skabe opmærksomhed og træne holdene, før det rigtige Americas Cup finder sted i San Francisco i 2013.

Lad det være sagt med det samme – det blev en uge med fabelagtig sejlads, spændende dueller og masser af dramatik. Krydret med en del publikums underholdning med bl.a. Speed Races og mand overbord dramatik.

Og det hele kunne følges på storskærme på land – og ikke mindst på internettet – hvor live sendingerne var meget underholdende med gode speakere og kombination af tv billleder og tracking information.

En meget lovende start for AC World Series, der nu flytter videre til Plymouth i England – som skal være vært for event nr. 2 fra den 10.-18. september.

Holdene

På nuværende tidspunkt er der otte hold, med ni mandskaber, idet Oracle Racing stiller op med to hold, Russell Coutts og James Spithill.

Som forsvarende Americas Cup mestre og med Larry Ellison´s milliarder i ryggen, har de klart de fleste ressourcer, og de andre teams må yde deres ypperste for at følge med ORACLE Racing Team. Men som ugen skred frem, viste det sig at det absolut er muligt at slå Oracle Racing, hvis man har en rigtig god dag.

Her er de ni sejlerteams – med rorsmand nævnt:

  • ORACLE RACING TEAM, USA – James Spithill
  • ORACEL RACING TEAM, USA – Russell Coutts
  • ARTEMIS, Sverige – Santiago Lange
  • ALEPH, Frankrig – Alain Gautier
  • CHINA TEAM, Kina – Mitch Booth
  • EMIRATES TEAM NEW ZEALAND, New Zealand – Dean Barker
  • ENERGY TEAM, Frankrig – Loick Peyron
  • GREEN COMM RACING, Spanien – Vasilij Zbogar
  • TEAM KOREA, Syd Korea – Chris Draper

Formatet

AC World Series skal sejles som optakt til America´s Cup i 2013. I 2011-12 er følgende events bekræftet:

  • 1: CASCAIS, Portugal, 6-14 august
  • 2: PLYMOUTH, England, 10-18 september
  • 3: SAN DIEGO, USA, 12-20 november

I løbet af Oktober måned vil AC Management offentliggøre, hvor der skal sejles AC World Series i 2012, men mon ikke New Zealand, San Francisco og Sverige (Marstrand!) kunne være gode gæt.

Flere discipliner

Selve afviklingen af hver event, er ganske spektakulær – med flere forskellige discipliner indlagt. Fleet Race, Speed Race og så selvfølgelig Match Race.

Man lægger ud med hele fire Fleet Race´s den første weekend – hvor alle møder alle på den samme bane. At se ni AC45´ere kæmpe om bedste startposition er helt vildt. Vinderen af Fleet Race serien er vinder af CASCAIS AC OPEN.

Herefter er der indlagt en Sprint disciplin, AC 500 – hvor hvert team hver får tre forsøg til at sejle en speed-bane på 500 meter. Et koncept som blev testet intensivt ifm Nokia Oops Cup her i Skandinavien fornogle år siden. Meget populært, og en mulighed for at de mindre teams kan få lidt mere PR og opmærksomhed.

Mandag og tirsdag er der hviledage

Så står programmet på Match Race over tre dage, som dog indledes med en kort serie på tre Fleet Races á 20 minutter, der afgør seeding af teams.

Lørdag er der finaler i Match Race, hvor CASCAIS AC MATCH RACE CHAMPIONSHIP afgøres.

Søndag er der så lagt op til det store brag, hvor vinderen af AC WORLD SERIES CASCAIS findes. Og det er ”Winners takes it all” idet der ikke tages hensyn til de tidligere placeringer i uges løb.

Samme format forventes til de resterende AC World Series Events. Dog har AC Management klart udtrykt, at de vil udvikle serien i enhver retning hvis det giver mening for TV, publikum og sejlerne (i den rækkefølge).

Og hvordan gik det så i Cascais?

Cascais AC Open: Emirate Team New Zealand med Oracle Racing (Coutts) på andenpladsen

AC 500 Speed Trials: Emirates Team New Zealand med Team Korea på andenpladsen

Cascais AC Match Race Championship: Orace Racing (Spithill) med Emirates Team New Zealand på andenpladsen

AC World Series Championships Cascais: Emirates Team New Zealand foran Artemis Racing.

Overraskelsen ved denne event var nok at ORACLE RACING viste at de kunne slås. Men en endnu større overraskelse var måske, at det spanske team GREEN COMM, som faktisk havde allerførste dag på vandet her i Cascais, i løbet af ugen sejlede sig flot i form, og endte sidste sejlads på en flot femte plads. De var ellevilde og begejstret over at ha´ noget så langt på så kort tid.

Team Korea strålede også ved at slå Oracle Racing (Coutts) i kvartfinalen i Match Race serien. Holdleder Kim Dong Young talte jeg med i mandags (gammel ven fra Match Race cirkusset), og han var stadig "over the moon" over denne bedrift, der bekræfter ham og resten af Syd Korea i, at det unge team har noget at komme efter i dette fine felt.

Teknikken

Som tidligere beskrevet her på minbaad.dk, så arbejder AC Management med en masse ny teknologi for at give tilskuere og tv-publikum bedre betingelser.

Alle rorsmænd har mikrofoner på, og det er muligt at høre deres fortvivlede udtryk når næget går galt eller behersket begejstring når alt virker som det skal.

Herudover har man lavet et signal system ombord, der blandt andet giver besætningen besked om hvor langt der er til bane-begrænsningen.

Da der ikke er hvide linier på banen, så er der indlagt virtuelle banelinier (indenfor lay-lines, så man sikre flere vendinger), og efterhånden som de nærmer sig begrænsningen lyser displayet kraftigere op.

Overskrider man grænsen giver det en straf, som også vises på et display ombord. Straffen er ændret fra at cirkle omkring sig selv, til en to båds straf, hvor teamet skal gå ned i fart indtil dommeren har sikret sig at de har tabt to bådslængder.

På samme måde gives straffe for overtrædelse af kapsejladsreglerne. Der er altså et helt lyspanel med hvide, røde, gule og grønne lamper, som sejlerne skal tolke i kampens hede.

En enkelt af deltagerne valgte at "ignorere" en rød lampe i een af sejladserne i Cascais, og blev disket som konsekvens i den sejlads. Så der er "no mercy" hos dommer panelet.

Dommerne vil ultimativt sidde på land og dømme, men i Cascais deltog man også på vandet. Det kan lade sig gøre, så længe der sejles i lillesøsteren AC45. Når AC går rigtig i gang med AC 72, så er der ikke mange følgebåde der kan følge med disse fartmaskiner.

TV og nettet

ORACLE RACING har fra starten af deres AC kampagne gjort det klart, at de ønsker at få skabt en medie event, der tiltrækker de store TV selskaber.

Om det lykkes vil tiden vise, men indtil da, så har de offentliggjort en kommerciel aftale med YouTube, som sikre at alle hungrende sejlsports nørder kan se sejladserne live, eller gense dem når man har tid.

Det er godt tænkt, og en fin platform. Men målet er forhåbentlig stadig at få de store TV kanaler til at give sendetid. For ellers når sporten ikke udover de få tusinde geeks, der vil gøre hvad som helst for at få saltvand på skærmen.

Vi følger op på AC World Series og alt det spændende som sker. Du kan også selv følge med på www.americascup.com - men find lidt tid i kalenderen, for der er masser af stof, inspirerende artikler, super billeder og fede videoer.

God fornøjelse

Morten Lorenzen

content-loader
content-loader
content-loader