Nyt træningskoncept for eliten
Snart starter de nye ungdomstræningscentre op. Minbaad.dk har talt med DS talentudvikler Jan Christiansen om årsagerne til, at det gamle kraftcenter-koncept er ude, og en del om forventningerne til det nye.
Jan Christiansen siger,” Før 2005 var der slet ikke nogle kraftcentre, hvor ungdomssejlere havde formel adgang. Det betød, at vi dengang havde langt færre unge sejlere, som valgte at forfølge drømmen om olympisk sejlads.”
”Med lukningen af elitecentrene i 2003-2004, blev resultatet, at OL-sejlerne forsvandt ud af landet på træningslejre, og det blev endnu mere umuligt for unge sejlere at få lov til at måle sig med det bedste i landet. I 2005 blev det igen besluttet at opbygge gode træningsbaser i Danmark og i perioden frem til i dag, er det etableret ni kraftcentre, heraf tre Team Danmark centre.”
Kritik og misundelse
Jan forklarer, at kraftcentrene gav gode resultater og der har været anerkendelse og ros, men også kritik, misundelse og øget polarisering imellem sejlklubber som var med i aftalerne og klubber der ikke var.
”En klub kunne f.eks have 20 E-joller, men ikke være kraftcenter, og det var der mange, der ikke kunne forstå. En sådan klub kunne godt føle at de lavede et større stykke arbejde med at udvikle talenter, end en klub som havde kraftcenterstatus. Vi vil med de nye centre, prøve at slippe af med kritikken og bevare det gode i aftalerne.”
Sejlklubber der kan levere varen
I et ideelt ”Sejlerdanmark” er det ikke nødvendigt med kraftcenter-aftaler, men det er ikke ideelt. Selvom der er fremgang i mange ungdomsklasser, så er der endnu ikke ret mange klubber der alene kan løfte opgaven med at træne unge sejlere frem til et niveau, hvor de er beredte på olympisk sejlads. Derfor skal der fortsat være et samarbejde med klubber om talentudvikling.
De nye samarbejdsaftaler skal give mere åbenhed for alle landets sejlere i ungdomsklasserne, og der skal være åbenhed om trænersamarbejde.
Jan siger, ”Vi ønsker i fremtiden at etablere nationale træningscentre i sejlklubber, som af sig selv kan levere et stærkt talentarbejde. Samarbejdet skal herefter give alle landets sejlere adgang til at benytte disse kompetencer og faciliteter, og det skal give klubben mulighed for yderligere at udvikle deres træning, via et tæt samarbejde med DS om både talentudvikling og olympisk arbejde, samt om udvikling af det kommunale samarbejde og meget mere.”
Nationale træningscentre og landstræningslejre
Ønsket er at etablere et antal nye Nationale Trænings Centre (NTC), hvoraf de to også bliver Internationale Trænings Centre (ITC), et i øst og et i vest.
Et Nationalt Trænings Center er typisk en sejlklub med et velfungerende ungdoms- og jollemiljø, hvor der er høje sportslige mål for sejlernes udvikling. Sejlklubben skal være funderet på Ungdomsvenlig sejlklub og Sejlsport til Tiden. Sejlsport til tiden skal senere erstattes af ATK, Aldersrelateret Trænings Koncept.
Læs mere om det her: www.teamdanmark.dk
Fire træningslejre
”Sammen med NTC og klasseorganisationerne vil vi lave en række nationale træningslejre. Planen er at der skal laves træningslejre fire gange årligt uden for sæsonen. Landstræningslejrene skal give inspiration, med både ”rookietrænere” til de mindre rutinerede sejlere og toptrænere til de øvede,” forklarer Jan Christiansen.
”Vi – NTC og Dansk Sejlunion, kommer med toptrænerne og specialisterne for at hjælpe klassens sejlere med at udvikle top-niveauet, og forbedre de internationale præstationer. Klasseorganisationen eller sejlklubberne kan vælge at komme med unge sejlere til samlingerne og indsætte ”rookie”-trænere for at hjælpe nye sejlere i gang.”
Træningslejrene er placeret udenfor sæsonen, så de hjælper med at holde kontinuitet i træningsniveauet og i klassens miljø. I sæsonen er der jævnlig kontakt imellem sejlerne i konkurrencer og andre sammenhænge.
Jan Christensen siger, ”Træningslejrene i vintersæsonen skal være bindemiddel, så det også bliver lettere at fastholde nye sejlere fra mindre klubber, der ellers skulle stå en lang vinter igennem, uden at se deres kammerater – svært for motivationen.”
Internationale træningscentre
To af de nye nationale træningscentre, et ved Århus og et ved København, bliver samtidig internationale træningscentre (ITC), og får ansvaret for udviklingen af OL-sejlerne.
Dansk Sejlunion skriver i oplægget, ”ITC´s primære rolle er at træne OL sejlere til internationalt topniveau – dvs. OL-guld og VM-guld. Værktøjerne er daglig træning for OL-sejlerne og internationale træningslejre. Det kræver også at ITC har gode faciliteter til fysisk træning, og at der er let adgang til overnatning for tilrejsende sejlere.“
ITC´s trænere skal også medvirke til udvælgelse af deltagere på DS Talent- og Ungdomslandshold.
Forventningerne
Forventningerne til de nationale trænings centrene er helt klare. Der skal bl.a. leveres mindst en sejler hvert 3. år til de olympiske seniorhold. Og der skal indenfor en treårs periode leveres mindst fire sejlere over 16 år til OL klasserne.
Til det siger Jan Christiansen. “Det er jo ikke sådan at vi tæller hoveder minutiøst, vi skal acceptere visse udsving. Men træningscentrene skal have en målsætning om at skabe talent. Det skal de til enhver tid arbejde frem mod.”
Visionerne med NTC
”De nye centre skal være til gavn for sejlerdanmark. Vi skal have fokus på sejlerne i klasserne, og de nationale træningscentre skal have tæt dialog med de bedste sejlere,” siger Jan Christiansen og fortsætter,
”Vi vil gerne have åbne miljøer, hvor det er meget nemt for sejlerne at se, hvordan de kommer videre med deres sport. Vi skal være konkrete og gode til at rådgive. F.eks fysiske mål, hvad skal du kunne? Vi skal nurse vores talenter bedre.”
For at blive tilknyttet et NTC, skal man have lyst til at sejle. Der er i træningen et langsigtet fokus på at forberede sejlere til OL-sejlads. Men det er også OK at nogle sejlere har færre ambitioner. De sejlere, der har viljen og evnerne, men ikke har OL-ambitionerne, skal der også være plads til – de kan bidrage til et godt og stærkt træningsmiljø.
Øget samarbejde med klasserne
”Vi skal arbejde tæt sammen med og favne flere sejlere. Vi vil også styrke samarbejdet med klasserne. Ikke med penge, for dem har vi heller ikke mange af, men med tæt samarbejde skabe kontinuitet over sæsonen. Et projekt kunne være at rekruttere flere sejlere.” Slutter Jan Christiansen.
Tidsplanen
Det endelige koncept ligger færdig i februar. Frem til ultimo marts opfordres klubberne til at søge, og i juni skulle de nye centre gerne være på plads.
Ungdomsklasserne er:
Zoom8, Europa-jolle, Laser Radial, Laser Standard, RSX, 420, 470, 29er, 49er og Hobie Cat 16 spi.