Gå til hoved-indhold
Warrer og Kirketerp knækker masten før medal race i Qingdao, OL 2008. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Warrer og Kirketerp knækker masten før medal race i Qingdao, OL 2008. Foto: Troels Lykke

Warrer og Hansens vej til rigtig 49er-mast

Op til OL havde Martin Kirketerp og jeg 12 master igennem testmøllen. Håber ikke det svækker min troværdighed at den mast vi så valgte, gik hen og brækkede, skriver Jonas Warrer fra Cadiz.

Af Troels Lykke |

Warrer skriver på www.sejlerbloggen.dk fra Cadiz:

Opmåling og test af grej og bådens opsætning er en meget vigtig og meget stor del af vores arbejde.

Det gælder om hele tiden at finde mere fart. Du kan være en nok så god sejler, men har du ikke farten, er det meget vanskeligt at vinde sejladser.

Op til OL i Kina havde Martin Kirketerp og jeg omkring 12 master igennem testmøllen. Håber ikke det svækker min lille trimguides troværdighed at den mast vi så valgte, gik hen og brækkede J

Forskelligt one-design grej

På land måler vi stort set alt igennem for at finde grejets karakteristika. Det skulle egentlig ikke være nødvendigt, da 49´eren er en one-design klasse, hvilket betyder at alle både og alt grej burde være helt identisk.

Det er bare sjældent tilfældet. Når grejet undersøges nærmere er der nemlig forskelle som kan have stor indflydelse på bådens fart.

F.eks. er masterne af forskellig stivhed, hvilket betyder at de påvirker sejlene forskelligt. Vi måler derfor alle masters.

Det gør vi så vi kender udgangspunktet, så vi har en idé om hvordan masten skal trimmes og for at finde den optimale mast. Vi kender endnu ikke karakteristika for den optimale mast (og kommer nok aldrig til det), derfor tester vi på vandet.

Farttest på vandet

På vandet laver vi 2-båds eller 3-båds farttestning. Det betyder at 2 eller 3 både placerer sig ved siden af hinanden og sejler bidevind på samme halse indtil det er tydeligt at der er en forskel i fart eller kurs til vinden.

Der er uendeligt mange variabler som spiller ind i en båds fart gennem vandet. For at give farttestning bare et grad af validitet er det vigtigt kun at teste få områder ad gangen og derudover undgå at alle ændrer trim på samme tid.

Der skal som udgangspunkt være en ”testbåd”, som ændrer på det som ønskes testet og en ”referencebåd”, som forbliver i udgangspositionen og ikke ændrer sin opsætning.

Sejlerselvsving

Når vi nu har så mange indstillingsmuligheder eller trimfunktioner er et vigtigt element desuden at analyserer sig frem til de områder som har størst indflydelse på bådfarten og dernæst – gennem testningen – finde frem til de optimale indstillinger i diverse vindstyrker og bølgetyper.

Det er generelt vigtigt at holde overblikket og fokusere sin tid og kræfter på der hvor der er mest at hente. Man ser ofte sejlere gå i selvsving og spilde en masse tid på at finjustere en trimfunktion som relativt set ikke er vigtig.

I min verden er det f.eks. spild af tid at slibe og polere bunden af båden i dagevis, hvis man alligevel går ud og mister 3 bådslængder på en dårlig vending. Så skulle man måske overveje vendetræning i stedet.

Det var så et indblik i vores måde at tænke og arbejde på, når vi forsøger at finde hurtigt grej og den rette opsætning.

Jonas, Cadiz, Spanien

content-loader
content-loader
content-loader