Gå til hoved-indhold
Test
Mahognien har fået syv gange lak. Dørken i lys eg-finer, kan der slibes på om tre-fire år, hvis båden er slidt.

Kender du den nye SwedeStar 415?

Hun er hamrende balanceret på kryds, viste test i Lysekil i går. SwedeStar 415 er samtidig efter svensk bådebyggerkunst. Se også video af båden, der ikke ligner et strygejern.

Af Troels Lykke |

SwedeStar-værftet ved Väneren kan det med at aptere både, de har nemlig tidligere gjort det for både Hallberg-Rassy og Arcona.

Nu gør de det selv, blandt andet på de 35 styks SwedeStar 37ere, der er solgt siden 2007, hvor værftet startede, mens konkurrenten Sweden Yacht gik konkurs for et par år siden.

Nu kommer SwedeStar 415, der er kåret til Årets Båd i Sverige i 2012/13. Vi testede den i går i gråvejr i Lysekil. Se den sejle her

Båden er i ualmindelig god balance, den er tegnet af Håkon Sødergren, der er en af Sveriges store designere, som også Pelle Petterson og Peter Norlin er det, forklarede SwedeStars medejer Håkan Bengtsson i går.

Vi slap rattet og båden fortsatte på kryds med 6,9 knob, da vi faldt 15 grader steg farten til 7,4 knob i 5-6 m/sek. Båden glider bare afsted med den næsten 20 meter høje mast.

3,2 mio. kroner - inklusiv ekstraudstyr

Båden koster 3,2 mio. danske kroner, men der følger en del ekstraudstyr med, som fx Tape Drive sejl fra UK Sailmakers og elektrisk spil til fokken.

Båden er med Jefa Steering og det kørte som smurt i olie, mens der er seks kæmpe Andersen 46 ST. spil til blandt andet storsejlet, der kan reguleres fra hvor rorsmanden sidder. Smart.

Ligner ikke et strygejern

Om båden siger SwedeStars Håkan Bengtsson:

- Vi kalder selv vores både for hurtigt sejlende Orust-både og vores både er elegante de har ikke et skrog, der ligner et strygejern, der er brede agter til.

Den danske importør Johnny Quist fra Skan-Yacht i Kolding:

- Du får en masse massivt træ og andre ædle materialer og du masser af ejerglæde med båden, mener importøren, der før har været direktør for Faurby Yacht i en årrække.

Læs hele testen i BådNyt.

Båden vejer kun lidt over 8 ton. Skroget er vakuumstøbt i Lysekil. Foto: Troels Lykke

Cockpitbænkene er en anelse korte efter min smag, men bemærk de mange Andersen-spil. Johnny Quist, tv., sætter sin lid til at SwedeStar 415 kan sælges i Danmark. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader