Kapsejlads
Det var da ved at gå helt galt i Nice med en dyr forlæns kæntring for det danske SAP-hold.

Gram-Hansen i vildt nose dive i Nice - se live NU

- I race 3 havde vi et stort ’nose dive’, som ødelagde bovsprydet. Det tvang os tilbage på havnen for at få skaderne udbedret, hvilket var frustrerende, siger Extreme 40-trimmer Mikkel Røssberg.

Af Troels Lykke |

Danske SAP Extreme Sailing Team blev i går kastet direkte ind i begivenhederne ved Extreme Sailing Series stævne i Nice.

Efter en solid start med to andenpladser i race 1 og 2 blev holdet dog slået tilbage af en materiale skade.

Trimmer Mikkel Røssberg fortæller:

”Vi startede med 20 knobs vind i torsdagens sejladser. Der var nogle store pust, som vi håndterede godt. Generelt tog vi nogle gode beslutninger rundt på banen, hvilket gav gode resultater i de første sejladser. I race 3 havde vi et stort ’nose dive’, som ødelagde bovsprydet. Det tvang os tilbage på havnen for at få skaderne udbedret, hvilket var frustrerende efter en så stærk start. Jeg er dog imponeret over, hvordan hele holdet holdte hovedet koldt og fokuserede på at få repareret skaderne, så vi kunne vende tilbage til sejladserne. Det var dog hårdt at blive ramt af endnu en materiel skade.”

Var forberedt på hårde forhold
Inden torsdagens sejladserne vidste holdet dog, at vejrforholdene i Nice kunne få en afgørende betydning.

Rorsmand Jes Gram-Hansen betegnede på forhånd forholdene som ”krævende”. Inden sejladserne sagde han:

”Vejrudsigten viser, at vi kan forvente alle slags forhold i denne weekend, så vi kommer til at se meget varierende vejr. Det er ikke bare meget vind, vi skal være opmærksomme på, men også de store søer, som bliver en udfordring for hele feltet.

Klar til fredagens sejlads
Rasmus Køstner opsummerer torsdagens oplevelser med en positiv indstilling til resten af stævnet:

”Alle sejladser tæller – og specielt her i Nice. Derfor var vi meget optimistiske efter de første to sejladser. Skaden på båden var et mindre tilbageslag, som vores dygtige shore team hurtigt fik ordnet, så vi kunne fortsætte sejladserne. Nu er vi bare sultne efter flere sejladser,” konkluderer Rasmus Køstner.

Gram-Hansen og mandskab blev udfordret på Middelhavet i går torsdag.