Gå til hoved-indhold
Arcona 380 koster 2,12 mio. kroner med moms, fortæller Ove Skovgaard-Mortensen til minbaad.dk i dag.Kort Nyt
Arcona 380 koster 2,12 mio. kroner med moms, fortæller Ove Skovgaard-Mortensen til minbaad.dk i dag.

Ny Arcona 380 til foråret – konstruktørens tanker

Arcona 380 bliver let og stabil. Skroget er en naturlig fortsættelse af en linje, som tog afsæt i Arcona 340, fortæller Stefan Qviberg.

 

Af Troels Lykke |

Båddesigner Stefan Qviberg fortæller om den nye Arcona 380:

Tidligt i år 2000 fik jeg opgaven at tegne Arcona 400 og 370 – min målsætning  blev at konstruere noget helt nyt og unikt – den ultimative cruiser/racer.

En familiebåd af verdensklasse og en racer som skulle hævde sig  på både bane- og havkapsejlads.

Nu 14 år senere, mere en 300 leverede både og gode topplaceringer taler sit tydelige sprog med Arcona 370 og 400.

Udviklingen har siden gået med en utrolig fart. Og målereglerne vil stimulere til både med høj stivhed og stor ydeevne og hurtighed i alle vindforhold.

Fremgang føder fremgang og efter yderligere fire Arcona modeller ligger nu næste båd – Arcona 380 - færdig på mit tegnebord. Opgaven er den samme som for 14 år siden men konkurrencen i dag er meget hårdere.

Projekt Arcona 380 er startet. Vi skal bygge endnu en elegant perfomance cruiser, en båd med unikke kendetegn og uovertruffen sejlglæde.

Det bliver med klassisk Arcona-profil  og med samme komfort. Kendetegn som skabes i harmoni med gennemtænkt funktion og snedkerier i klassiske materialer af højeste klasse.

Let og stabil

Arcona 380 bliver let, stabil og vil levere en sejloplevelse udover det sædvanlige. Skroget er en naturlig fortsættelse af linje, som tog afsæt i den fremgangsrige Arcona 340.

Sejlegenskaberne hos Arcona 340eren har overgået selv mine forventninger med resultaterne: toer på ORCi EM i Sandhamn, totalsejr i Ornö Runt i år os.. Arcona 380 er en direkte udvikling af denne model.

Skrog, dæk og innerliner skal produceres af infusionsmetoden, hvilket garanterer optimeret vægt og kvalitet.

Arcona 380 får ikke et overlappande forsejl og et, relativt set, større storsejl end tidligere modeller. Det gøres for at forenkle håndteringen og holde udgifterne til sejlgarderobe nede. 

Høj stabilitet opnås med samme type kompositkøl, stålfinne med blybulb, som tidligere Arcona-modeller.

Vælger man en grundgående (lav) køl gør vi den t-formad for at klare stabilitet og langskibstrim.

CNC-fræser giver præcision

Skrog og dækspluggen lige som køl og ror CNC-fræses for at opnå en optimal præcision på profilerne. Det arbejdet er nu i fuld gang.

Et særskilt udviklingsprojekt sker nu i samarbejde med Chalmers Tekniska Högskola for at optimere kølud-formningen, et område der kan give maksimalt lift og minimal modstand.

Stefan Qviberg
Naval Architect
Västervik

Den nye Arcona 380, som sælges af Skovgaard-Mortensen Yacht Bureau i Hundige.

Pluggen er lavet med en CNC-fræser.

 

content-loader
content-loader
content-loader