Gå til hoved-indhold
Thomas Jacobsen ses her under OL, hvor det gik godt med to danske medaljer. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Thomas Jacobsen ses her under OL i England, hvor det gik godt med to danske medaljer. Foto: Troels Lykke

Sejlerlandsholdet skal vise flaget mere i Danmark

Sejlunionen flytter 25 procent af landsholdets udenlandske aktiviteter hjem til danske træningscentre. Og sportschefen aflyser nu flere udenlandske stævner, siger han i et interview til minbaad.dk.

 

Af Lars Jørgensen |

Dansk Sejlunions sportschef Thomas Jacobsen er ikke lige populær hos alle aktive sejlere på landsholdet i øjeblikket.

Sportschefen aflyste et World Cup-stævne i Miami i januar. Og flere aflysninger af internationale stævner i udlandet er på vej. Blandt andet et stævne i Sydfrankrig i næste måned.

- Vi vil hellere bruge pengene i Danmark, hvor vi skal have skabt en bedre træningskultur, fastslår Thomas Jacobsen.

- Og det er nok ikke alle landsholdssejlerne, der forstår vores argumenter. Derfor kan det heller ikke udelukkes, at nogle af dem melder fra.

Dansk Sejlunion har i den kommende tid planer om at trække helt op til 25 procent af alle landsholdets udenlandske aktiviteter hjem til Danmark. Og det handler for sportschefen ikke kun om økonomiske besparelser.

- Hvis ikke vi får skabt en langt bedre træningskultur blandt elitesejlere og trænere herhjemme i Danmark, og en endnu mere målrettet indsats fra de unge talenter, vil det kunne ses på en markant dårligere medaljehøst allerede om to-tre år, siger Thomas Jacobsen i et interview med minbaad.dk.

Helhjertet indsats
Allerede i januar i år skruede sportschefen i sin blog på sejlunionens hjemmeside bissen på over for de unge sejlere, da han kritiserede dem for ikke at træne nok. Nu tilføjer han:

- Jeg savner, at de bedste talenter tænker lidt mere over, hvorfor de sejler. At de giver den fuld gas i en periode og bruger den tid, det kræver at rykke helt op blandt de bedste i verden, siger Thomas Jacobsen.

- Kulturen blandt de unge er nok, at de både vil satse på sejlsporten og på at få et arbejde eller en uddannelse. Og Team Danmarks tanker om ’det hele menneske’er også fair nok. Men måske skulle de bedste talenter hellere vente med at få en uddannelse til efter næste OL i Rio de Janeiro og i stedet bruge al deres tid på at blive bedre sejlere.

Sportschefen nævner nogle af Danmarks største sejlsportsnavne som eksempler på, at det er nødvendigt at prioritere sejlsporten først, hvis man ønsker at nå til tops internationalt.

- Sejlere som Jonas Høgh, Jesper Bank og Stig Westergaard havde aldrig opnået deres internationale resultater uden at yde en ekstraordinær og helhjertet indsats. Den indsats er det kun nogle få af vores nuværende talenter i de såkaldte investeringsår, der er villige til at yde. Og det vil altså kunne ses på medaljehøsten om et par år, hvis vi ikke gør noget nu.

Gammeldags holdånd
I første omgang vil Dansk Sejlunion prioritere landsholdssejlernes hjemlige træning meget højere end tidligere.

- Den tid og penge, vi sparer på transport til færre stævner i udlandet, skal bruges til at øge træningsvolumen og træningskulturen i Danmark. Vi arbejder med en model, hvor sejlere og trænere skal have nem adgang til kompetente træningscentre i Danmark 24 timer i døgnet og syv dage om ugen, siger Thomas Jacobsen.

- I dag er det jo nærmest sådan, at det kun er sub-eliten, der træner på de danske kraftcentre, mens de allerbedste sejlere er på rejse i udlandet. Det vil vi nu forsøge at ændre, så der kommer mere kontinuitet i træningen herhjemme og mindre rejseaktivitet.

Samtidig ønsker sportschefen at udnytte de mest erfarne landsholdssejleres individuelle erfaringer til landsholdets fælles bedste.

- Allerede til maj arrangerer vi en træningslejr i Bønnerup, hvor de mest erfarne sejlere på landsholdet får uddelegeret ansvaret for at arrangere træningslejren, så den får størst mulig relevans for alle sejlerne, siger den tidligere OL-guldvinder i soling og America’s Cup-sejler, som ikke mindst i sidstnævnte regi har gode personlige erfaringer med at bestride andre funktioner end blot at sejle.

- Det er en pragmatisk løsning, som i al sin enkelthed handler om at hjælpe hinanden og skabe god gammeldags holdånd, fastslår Thomas Jacobsen.

Større egenfinansiering

Han håber derfor, at sejlerne på landsholdet lærer at sætte pris på ændringerne, selv om det betyder, at de går glip af noget træning og nogle stævner under varmere himmelstrøg.

- Og selv om nogle sejlere måske melder fra, kan det være, at andre melder til. Nogle af de sejlere, som ikke er med på landsholdet nu, vil måske have det bedre med mindre rejseaktivitet og være mere tiltrukket af at blive en del af et hold med et godt træningsmiljø i Danmark.

Sportschefen understreger desuden, at det i de kommende år også stiller større økonomiske krav til nogle af de unge talenter at være med på landsholdet.

- Dansk Sejlunions nye, fireårige sponsoraftale med Torm er mindre end hidtil. Det betyder blandt andet, at nogle af sejlernes egenfinansiering af vores samlede økonomiske aftale med Team Danmark på ca. 13 millioner kroner bliver større. For nogle sejleres stiger egenfinansieringen med op til 40.000 kroner om året.

Thomas Jacobsen tilføjer endvidere, at der er flere sejlere om at dele pengene i år end i OL-året i fjor.

- Vi har altid flere sejlere i spil omkring landsholdet lige efter et OL end lige før. Det betyder også, at vi har ’flere munde at mætte’. At der er flere om at dele pengene.

Dyrt OL i Rio
Og i det store økonomiske puslespil, som Thomas Jacobsen hvert år er med til at lægge i Dansk Sejlunions lokaler i Idrættens Hus i Brøndby, spiller placeringen af næste OL i Rio de Janeiro i 2016 også ind i hans sportslige strategi allerede nu.

- Det bliver meget dyrere at deltage til OL i Rio de Janeiro end i London. Det koster 200.000 kroner om året at leje træningsfaciliteter. Og transportudgifterne bliver naturligvis også meget større, siger sportschefen.

Netop af hensyn til de øgede OL-udgifter og Dansk Sejlunions planlægning af legene i Rio de Janeiro forventer Thomas Jacobsen, at halvdelen af de kommende OL-sejlere udtages allerede i 2014, mens de resterende to fjerdedele udtages i henholdsvis 2015 og 2016.

Gammeldags holdånd

content-loader
content-loader
content-loader