Dommer Kim Elmegaard forsvarer dømning på vandet
National Regel 42-dommer, Kim Elmegaard fra Kragenæs, giver her en forklaring til minbaad.dk om jury på vandet.
Fornylig var vi til SailExtreme i Kerteminde, hvor der virkelig blev fløjtet af sejlerne, der vrikkede med roret i starterne. Nu spørger minbaad.dk en national Regel 42-dommer om deres opgaver til søs.
Kim Elmegaard, hvor godt er I dommere, der dømmer på vandet, egentlig uddannet til det I gør?
- For at blive en National Regel 42 dommer, skal kandidaten skal have gennemført Dansk Sejlunions Protestbehandlerkursus eller tilsvarende udenlandsk (fx skandinavisk) eller internationalt kursus (ISAF).
Og have opnået et tilfredsstillende prøveresultat og endvidere have deltaget i Dansk Sejlunions Regel 42 kursus eller tilsvarende udenlandsk eller internationalt kursus og opnået tilfredsstillende prøveresultater i såvel den teoretiske test som i bedømmelse af den praktiske præstation, jævnfør ovenstående generelle krav. Bedømmelsen af den praktiske præstation kan evt. finde sted senere end det teoretiske kursus.
Hvad deles der mest straffe ud for?
- Overtrædelse af regel 42.2 (A,B,C,D)
Er Regel 42 om pumpning nødvendig i jollesporten?
- Den er en del af reglerne ( se regel 3 og 42), nogle klasser har også flag O og R ( se tillæg P)
Hvor ens dømmer i dommere på vandet?
- Jeg mener dommerne dømmer rimelig ens, en dommer dømmer kun det han ser og ikke hvad han tror han ser.
Hvordan føler I at sejlerne bedømmer jeres indsats?
- Det er svært at sige, nogle er sikkert tilfredse, og nogle er sikkert det modsatte. Men jeg tror at der er tilfredshed, da det sjældent medfører de store diskussioner når sejladserne er overstået
Er I ude for aggressive sejlere, trænere eller forældre når I dømmer?
- Jeg ser sejlere, der ærgrer sig over at have fået et gult flag, jeg møder også forældre og trænere der spørger til det, men når de får en forklaring, så er der ikke mere i det.
Hvor vigtigt er det at I har en tæt dialog med sejlerne omkring reglerne?
- Dialog løser de fleste problemer og konflikter. Det hjælper sejlerne til at forstå reglen. Jeg mener at en sejler har ”krav” på en forklaring hvis sejleren har fået et gult flag, så sejleren ikke begår samme fejl igen, siger Kim Elmegaard.
Kim Elmegaard, tv., var i forrige weekend på Gardasøen og dømme.