Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
America's Cup rorsmand fra Artemis, Nathan Outteridge ses på foto under VM 2013 på Hawaii, hvor han tog andenplads.

Prof-sejler Radich styrter forover i Int. Moth test

Importør af Int. Moth, Søren Buhl fra Horsens, inviterede tidligere America's Cup-sejler til testsejlads. - Overraskende udfordrende, siger Jesper Radich der både ku foile og styrte.

Af Troels Lykke |

Så kom jeg endelig ud og prøve en af de forjættede Moth joller. Jeg var nemlig inviteret over til Horsens af den danske distributør Søren Buhl fra Horsens Yachtværft ApS, for at tjekke sådan et vilddyr ud – det var noget af en oplevelse, og overraskende udfordrende må jeg sige.

Siden mit seneste indlæg her på bloggen (og gengivet på Minbaad.dk), er der faktisk sket en del. Jeg har haft kontakt med en del personer i miljøerne omkring hhv A-cat, Nacra, M32, GC32, Ex40 og ikke mindst Moth.

Sådan skriver Jesper Radich på sin blog jesperradich.dk

Mange har kontaktet mig på eget initiativ, og så at sige give mig svar på tiltale ved at invitere mig med ud på cats osv, eller villet høre nærmere omkring mine fremtidsplaner.

Nogen har endda haft interessante projekter, som evt kunne blive relevant i fremtiden, fx test af en prototype af et vingesejl (!)

Det er fedt at så mange har drivkraften til at “gøre noget ved det”, og rent faktisk rækker ud og forsøger at skabe nye projekter, når en anderledes mulighed byder sig. Det er rigtigt værdifuldt synes jeg, og et stærkt karaktertræk for sejlere.

Hands on med en Moth Mach-2

Anyway – jeg var altså i Horsens og skulle prøve sådan en Moth af. Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente mig, da jeg satte mig ned i den, eller rettere kastede mig ombord i den, fra en mindre RIB.

Men straks begyndte ting at ske omkring mig. Inden for 10 sek var jeg ved at kæntre, og reddede den på målstregen. 30 sek senere var jeg for første gang på vej op af flyve på foils!

Og yderligere 30 sek senere lavede jeg et nose-dive, som dels scorede ret højt for den kunstneriske præstation, og ligeledes for morskabsværdi, og dels gav mig et smæk over venstre underarm da jeg passerede riggen, som jeg stadig nyder godt af nu 72 timer senere.

I den følgende 10 min var jeg enten på afsted fuld skrald, ca 6 m over vandet (sådan føltes det), eller også lå jeg og badede, imens jeg grundede over, hvad mon gik galt.

Men derefter aftog vinden netop så meget, at jeg ikke længere kunne få fart nok i kassen, til at få foilet til at virke. Det gik der ca 45 min med indtil jeg bad om assistance fra Søren Buhl.

Han havde (lidt skuffende syntes jeg) meget lettere ved at få båden op at flyve i den ganske lette 4-7 kn vind, som blæste ustabilt over Horsens fjord fra en sydlig retning.

Med nyt mod kastede jeg mig derfor påny over opgaven, med et par nye tricks tyvstjålet fra Søren. Lidt mere vinkel på main-foilet og løft på ror-foilet, sammen med mere “rock’n roll”, hvilket vil sige pump på skødet og rul med kroppen for at hjælpe jollen med at accelerere op.

Et par enkelte ture på foilet blev det nu til, selvom vinden stadig var helt let, men stadig ret langt fra, hvad Søren kunne få ud af jollen.

Og så var tiden ovre. Godt halvanden time var gået, og det havde følt som HØJST 15 min – så koncentreret havde jeg været, at tidsfornemmelsen var helt væk. Nu skulle vi have pakke dyret sammen, og jeg fik lejlighed til at se lidt nærmere på de enkeltdele, som en Moth består af.

Moth-jollen – klasseregler med indbygget teknisk revolution

Valg af producent af hhv skrog, foils og andre enkeltdele er et grundvilkår i Moth klassen. Det er nemlig en meget bred boks-regel, klassereglerne er bygget op omkring.

Det betyder, at der er nogle få min og max mål på nogle helt overordnede dimensioner på jollen, herunder bl.a sejlareal, mastehøjde, opdriftstanke, skroglængde osv. Men intet om fx vægt, udseende på ror + sværd og andre essentielle områder.

Dette meget åbne regelsæt har medførte denne tekniske revolution af Moth-jollen, fra en normal jolle med vinger til en super-foiler. Simpelhen fantastisk.

Overvejer at købe en

Om jeg skal prøve igen – det kan du godt regne med!!!

For jeg aftalt med Søren Buhl, at vi hellere må se om det ikke er muligt at få nogle både på vandet ovre på djævle-øen også. Der er lige nu en enkelt i Hellerup, som er af typen Blade-rider.

Horsens Yachtværft ApS forhandler en Moth af typen Mach-2, som var den dominerende model ved det seneste VM på Hawaii. Om der skal en demobåd herover, eller om jeg simpelthen køber en og går igang med noget en-mands træning, vil tiden vise. Men hvis nogen er interesserede, så giv lyd!

Det er fremtidens sejlads-form i jolle-format.

Over and out

Jesper

content-loader
content-loader
content-loader