Kapsejlads
På vej ud til sejlads. Foto: Jørgen Ring
Så lækkert kan man kan sejle forbi skærgårdsøerne. Foto: Jørgen Ring

2.plads til dansk team i Norsk Mesterskab for Yngling

Jørgen Ring og Team ”Yeti” fra Taarbæk Sejlklub tog til Norge for at deltage i Norsk Mesterskab i Yngling. Det blev til en 2.plads.

Af katrine bertelsen |

I weekenden den 4.-7. september sejlede Emil Emborg, Jonas Gram og Jørgen Ring Yngling Norsk Mesterskab i Bergen. I 2015 er der VM for klassen i Norge, så for at tjekke forholdene ud med egne øjne, drog teamet til Norge.

Jørgen Ring skriver:

Det behøver ikke at være så dyrt, en flybillet kostede 1015 kr tur retur, og de har masser af både i Askøy Sejlforening, som de kan låne til ”taskesejlere”.

Vi havde beskedent bedt om at få en gammel lavdørksbåd, og det behøver man ikke at bede om, for de har kun renoverede højdørksbåde, som faktisk er i rimelig stand. Vi flottede os og havde medbragt vores næstbedste sejl i kuffert, og så endte det med at vi blev nr 2 i det norske mesterskab.

Vi fik en gammel båd, men efter et par timers arbejde kom der en brugbar båd ud af den. Fredag eftermiddag fik vi sejlet en fin tur ud i den utrolig flotte skærgård. Det var 4 m/s og diset sol, og vi nød at sejle rundt mellem de flotte øer, og havde nogle gange 200 m vand under kølen. Om aftenen kom de norske sejere, i alt 21 bådhold.

Lørdag skulle sejladserne starte kl 11, men der var ikke nogen vind, så vi måtte hyggesnakke på havnen. Vi kom ud kl 13 og fik sejlet en sejlads på 1 times varighed. Så døde vinden igen, og det var synd for de både, som ikke nåede i mål inden for tidsfristen. Vi fik en 2. plads og var tilfredse.

Om aftenen var der arrangeret et flot rejeparty med uendelige mængder er kæmperejer, og de norske yngling sejlere kunne sagtens finde ud at feste om aftenen trods de høje øl priser i Norge (18 kr. for en øl i butik). Jørgen Ring havde forberedt et lille foredrag om Jan Herman Linge og Yngling-produktionen i Norge. Det blev suppleret af formand for den internationale organisation, Mattias Dalstrøm, og blev en succes.

Da vi kun havde fået en sejlads om lørdagen skulle vi starte allerede kl. 9 søndag morgen. Om morgenen var det vindstille, men kl. 9 kom der som lovet, 8 m/s fra syd, og vi fik 2 sejladser i frisk vind. Så blev vinden atter svagere, og vi fik 3 sejladser mere. Resultatet blev, at NOR 409 Svein Andre Hol vandt foran DEN 111, men i lighed med i Danmark får udlændinge ikke medaljer.

Vi fik sejlet et flot arrangeret stævne, med hyggeaktiviteter om aftenen og efter sidste sejlads. Klubben har et utroligt stort klubhus, med mulighed for indkvartering af sejlere. Kun Kaløvig i Danmark har faciliteter, som måske kan matche disse. 70 m fra klubhuset er der en kæmpe græsplæne med egen badestrand, omgivet af høje klipper. Den vil være velegnet som campingplads. Der er en meget smal udsejling til en skærgårdsfjord, som er stor nok til at afholde kapsejladser, og uden bjerge tæt på. Alt i alt vil det være et rigtig godt sted at arrangere Yngling VM til næste sommer, midt i juli.

Askøy Sejlforening rummer en flåde på over 25 Ynglinge. Årsagen til det, er at den norske marine, ligesom den danske, har en flåde af Ynglinge. I Norge har de ”udlånt” bådene til Askøy Sejlforening, som så arrangerer sejlads og undervisning for ”Søkrigsskolen”. Desuden er der også en del private Ynglinge, og Askøy er dermed stedet i Norge, hvor man sejler mest Yngling.

Og så siger man, at det altid regner i Bergen. Det var overskyet det meste af tiden, men der var også sol. Det smådryppede også en del gange, og der kom en smule regn lørdag aften,- men Bergen levede slet ikke op til sit ry som regnvejrs by nr. 1. Vi fik slet ikke brug for de medbragte sydvester.