Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Se video-interview med Wibroe, Nicholson og Sehested.
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Da KDY fik en Vestas-appelsin ned i turbanen

- Man kan ikke sejle Volvo Ocean Race uden at være medlem af en sejlklub, forklarer Vestas Morten Albæk til minbaad.dk. Vestas har tre målsætninger med Volvo-sejladsen.

Af Troels Lykke |

VO 65eren, der lige nu er ved at være færdigmalet i Sydengland hos Green Marine, er dansk registreret og Vestas har spurgt Kongelig Dansk Yachtklub om de vil lægge klub til projektet.

- Man kan ikke sejle Volvo Ocean Race uden at være medlem af en sejlklub. Derfor kontaktede vi KDY, forklarer en travl Morten Albæk på Tuborg Havn i Hellerup, hvor Kongelig Dansk Yachtklub holder til.

Vestas, der har 16.600 ansatte og leverer vindmøller til 73 lande, vil ikke ud med, hvor meget det har smidt ind i projektet, men den højteknologiske VO 65er koster alene 35 millioner kroner, har Volvo tidligere oplyst til Minbaad.dk.

Syv hold stiller op i Volvo Ocean Race og kvindeholdet SCA er dem der bruger mest på satsningen og det er mere end 150 mio. kroner, fortæller leder af Volvo Ocean Race, Knut Frostad.

100 mio. kroner

Da Vestas-båden 'Vestas-Wind', kommer sent ind i sejladsen, mange måneder efter deres modstandere, forventes det at Vestas vil bruge i omegnen af 100 mio. kroner, er vores gæt.

- Det hele er gået meget stærkt, vi blev kontaktet af Volvo Ocean Race for en måned siden. Vi er meget glade for aftalen, der skal udbygge vores brand gennem sejladsen. I vind og sejlads er der åbenlyse forbindelser og i forvejen støtter Vestas verdens hurtigste sejlbåd, Sail Rocket (australsk båd har sejlet 121 km/timen, red), siger Morten Albæk.

Vestas tre målsætninger med kampagnen

Vestas har sat tre målsætninger for sejladsen for det første vil man se om firmaets omdømme forbedres for andet vil man måle, hvor mange møder man får med Vestas kunder og dens beslutningstagere, som man inviterer ud til de 11 ankomstbyer, hvor sejlerne får pauser i blandt andet Sydafrika, Kina, Brasilien og USA.

Og for det tredje vil man måle indtjeningen om omsætningen efter sejladsen. For Vestas gælder det overordnet om at styrke deres vækststrategi fra Brasilien til Kina, Sydafrika, USA og Mellemøsten/Nordafrika.

Nyt foto af Vestas nye Vo 65er ved GreenMarine, tæt på Southampton.

content-loader
content-loader
content-loader