Gå til hoved-indhold
Tur
Kursen er lagt, og oplevelserne venter i massevis på det salte Middelhav.
Tur
Anders, Lise, Nanna og jeg på rundtur på den græske ø Amorgos.
Tur
Af sted fra Santorini, hvor vi skilles med Nordkaperen og Troels Kløvedal.
Tur
Lise og Nanna er på vej i land i en bugt på den sydvestlige del af Rhodos,
Tur
Anders og Martin er i gang med afringningen af mesanmasten.

Fridas tre måneders sejlads i Middelhavet

21-årige Frida Hangel fra Frederikssund har taget fri efter tre års hårdt arbejde i gymnasiet. Hun rev et par måneder ud af kalenderen, og tog på sejltur i Middelhavet på 46 fods båd.

Af Frida Hangel |

Frida Hangel skriver:

Efter tre års slid og slæb i gymnasiet måtte det være min tur til at nyde livet, føle friheden og opleve det turkisblå middelhav. Jeg tog derfor i foråret 2014 kontakt til Anders Bomholt, der er skipper på den 46 fods ketch, Basileia.

En ung skipper som følger drømmen om at holde pause fra hverdagens stress, trække stikket ud og møde nye mennesker og kulturer, hvilket jeg hurtigt kunne tilslutte mig.

Planen blev derfor således, at jeg – efter at havde fået en studenterhue på hovedet og min tjans som træner på årets sommersejlercamp i uge 31 var ovre – ville forlænge min sommerferie med et par måneders sejlads i Middelhavet.

Korinterkanalen

Jeg påmønstrede i Patra, der ligger i kanten af det Ioniske øhav, i det vestlige Grækenland. Et par dage efter min påmønstring havde jeg oplevelsen af at sejle igennem Korinterkanalen, som er en 6,3 km lang menneskeskabt kanal, der blot er 21 meter bred, og forbinder det vestlige og østlige græske øhav.

Kanalen der blev skåret ind i klippen i 1800-tallet, var en stor oplevelse at sejle igennem, da man følte, at den 46 fods store båd på en og samme tid, både var stor i forhold til den smalle kanal, og lille i forhold til de 80 meter høje klipper der strakte sig op på begge sider.

12 mand m/k om bord

De første to uger på båden blev tilbragt sammen med 11 andre eventyrlystne unge mennesker. Med 12 mand om bord på en 46 fods båd bor man tæt, men ikke så tæt at det ikke er muligt, og det giver nu engang lidt mere aktion, da der konstant sker noget, såsom dykning, klippeklatring eller massageklub.

Den lille ovn i kabyssen kunne dog ikke helt følge med, så madlavningen blev oftest lavet over grill inde på stranden, hvilket tit gav anledning til bål og endnu en flaske vin, samt at madrasserne fra båden blev bragt ind på stranden til overnatning, rundt om de sidste lysende gløder fra bålet. 

Fra 12 til fire

Når man går fra at være 12 til at være fire om bord, opstår der et vakuum. Et vakuum på en sådan måde, at man konstant går med den tanke i baghovedet at "de andre" vil komme om lidt.

Det svandt ind efter 1-2 døgns tid, hvor Nanna, den femte gast, der skulle sejle med på de næste 4 ugers eventyr, påmønstrede. Et eventyr der er et koncentrat af oplevelser. Oplevelser lige fra at se delfiner og havskildpadder, lære hvordan en harpun fungerer og drikke en øl med Troels Kløvedal og hans besætning på Nordkaperen.

Vi har dykket rundt i en "østersskov" og blevet vækket om natten fordi ankeret skred, og molen vil have en bid af Basileia. Jeg har lært at spille backgammon, set speedbådskapsejlads og været inviteret til den lokale havnefest.

Jeg har oplevede hvaler der "spytter" i min aftensmad og natsejladser, hvor man stod i det fantastiske dilemma, at man gerne både ville se på den stjerneklare himmel og den smukke morild der sprøjtede op omkring Basileia på samme tid.

Vi lærer noget nyt

Om bord på Basileia lærer man noget nyt hver dag. Alle om bord er forskellige, har forskellig baggrund og har forskellig viden og erfaring med i bagagen om bord.

Den ene dag lærer man at lave en perfekt endesplejsning, den næste hvordan man kan tilberede en butternut squash, hvordan et mesansejl benyttes eller hvordan man håndtere at ligge et ekstra anker ud, midt om natten, fordi det blæser op. 

Vi ligger som regel for svaj med nogle liner i land, så vi kan komme så tæt op af klipperne som muligt, til tider så det blot kræve et lille hop. Det betyder også at vi skal være ekstra opmærksomme på sten, klipper og andet, når vi ikke blot vælger at smide ankeret hvor det er 100 % sikkert.

De lidt mere vovede svajsteder, kræver at vi alle sammen er opmærksomme, og at vi ved hvem der foretager sig hvad. Men det er også her, vi får nogle af de fantastiske oplevelser, af at ligge et sted, hvor andre ved første øjekast måske ikke ville turde ”kravle” ind.

Om skibet og skipper

Skipper Anders Bomholt er en projektmager der går efter drømmen og samler på oplevelser i massevis. Friheden og rejselysten sprudler i den unge mand, der har visioner om at tager på en mange år lang jordomrejse.

Anders købte i 2011 skibet Basileia, en Nelson 46 Ketch fra 1981, der var starten på projektet. Et projekt som Anders, der er uddannet bådbygger, brugte meget tid på at renovere og indrette efter egne behov og ønsker, med hjælp fra venner og familie, der tror på hans vision om at opleve verden til søs.

Der er ikke mange 22-årige, der har drevet det til, at gøre så store drømme til virkelighed, at turde kaste sig hovedkulds ud i at købe en 46 fods båd, kræver ambitioner og mod – og ikke mindst visionen og drømmen.

Anders er opvokset i en langturssejlerfamilie, og var allerede i folkeskolen på sit første flere års lange togt med familien rundt i Middelhavet.

Herudover har Anders, siden han stoppede med at sejle optimistjolle i sejlklubben som 12 årig, været søspejder, med på skoleskibet Danmark og arbejder nu for Esvagt ude på Nordsøen. Så det var på ingen måde et uvant område han begav sig ud på, men en 46 fods båd er stadig, et stort projekt for en 22 årig.

Men med et halvt års sommer togt, fra april til oktober, hvor over 50, primært unge, gaster har fået oplevelsen og fornøjelsen af at sejle med på Basileia, og lærer Anders at kende, kan det siges at han i den grad har fået sat sejl på projektet.

Så hvem ved hvad der venter i fremtiden, en tur over Atlanten? Lysten til langturssejlads er i hvert fald helt sikkert blevet vækket.

Faktaboks om Basileia, en Nelson 46 Ketch:

  • Byggeår: 1981
  • Materiale: Glasfiber
  • Dybgang: 1,85 m
  • Længde: 46 fod (13,8 m) + bovspryd som Anders selv har lavet og monteret
  • Køjepladser: 10 køjer i 4 kahytter
  • Hjemmeside: www.Basileia.dk

Tekst og fotos: Frida Hangel

content-loader
content-loader
content-loader