Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Nacra 17-gasterne Christian Peter S. Lübeck fra KDY og Anette Viborg fra Horsens Sejlklub protesterer på facebook over afvisingen af en argentinsk gast, der ikke måtte sejle med i Weymouth i World Cuppen.

Argentinsk Nacra-gast nægtet at stille op i World Cup

Danske Nacra 17-sejlere protesterer mod ISAFs beslutning. De føler at gaster diskrimineres. Allan Nørregaards gast, Anette Viborg, forklarer her til minbaad.dk om sagen.

Af Troels Lykke |

Det er blevet sådan i 2015, at alle styrmænd i de olympiske klasser skal udtage sig til ISAF World Cuppen via ISAF verdensranglisten. Dvs. i praksis bliver ca. 75 procent af World Cup pladserne fordelt via Verdensranglisten.

De sidste 25 procent bliver fordelt via et udtagelsesstævne før den kommende Cup .

Eksempelvis var Eurocuppen i Medemblik udtagelse til World Cuppen i Weymouth. Når jeg kun skriver styrmænd skal udtages, så er det fordi point på verdensranglisten kun tilfalder styrmændende. Gaster kan ikke optjene point. Dette er ikke en regel men en tradition i systemet, forklarer Anette Viborg.

Invitation kun til skipper

Helt konkret er casen i England at Santiago Lange er blevet inviteret til World Cuppen i Weymouth og har indstillet sin faste gast Cecilia Corranza som gast. Makkerparret vandt sølv sammen til ISAF VM 2014 i Nacra 17. 

Men op mod Cuppen i Weymouth er Santiago lange blevet skadet, derfor meldte Santiago Lange til ISAF, at han var skadet og Cecilia ville stille op med en stedfortræder. Samme dag blev de smidt af deltagerlisten! Dette skete et par uger før Cuppen.

Cecilia Corranza og Mateo (Santiagos stedfortræder) rejste fra Argentina til Weymouth alligevel. Santiago var for dårlig til at rejse med. De søgte om tilladelse til at deltage ved den internationale jury. For styrmanden kan altid skifte gasten. Det var ikke til at forstå at Cecilia Corranza. 2' er i verden. Ikke måtte sejle Cuppen.

I Weymouth dagen før Cuppen blev det af ISAF's internationale jury slået bundhamrende fast, at en gast ikke kan stille op i World Cuppen med en ny styrmand, hvis den oprindelige styrmand er blevet skadet, forklarer Anette Viborg.

Men skipper må skifte gast ud

Men det omvendte er intet problem, en styrmand kan udskifte sin gast til hver en World Cup, ingen grund behøves! Det har vi gjort på Danish Nacra Team. Både Lin Cenholt og Allan Nørregaard har skiftet gast. Intet problem.

Christian Peter Lubeck var vidne for Mateo og Cecilia til høringen i Weymouth, men ingen stund hjalp det. Juryens dom var klar: vi har ingen regler for at en gast ikke må skifte styrmand, men det er imod traditionen, og den vil de ikke bryde i Weymouth.

For at gnubbe salt i såret på alle os gaster. Så er deltagerlisten ikke engang fyldt i Weymouth i Nacraklassen kun 32 af de i alt 40 pladser er fyldte.

Harm over at Cecilia Corranza ikke må sejle med

Jeg er simpelthen så harm over at Cecilia Corranza ikke må sejle Cuppen! Hendes styrmand er skadet og så bliver hun smidt ud af stævnet! Hun er en af verdens bedste sejlere. Det er så lusket af ISAF, forklarer Anette Viborg. 

Set i bakspejlets klare lys, så skulle de jo aldrig have fortalt om skaden. Bare mødt op. Så ville de have haft en plads og det var lidt mere problematisk at smide dem ud. Tradition som et argument fra en jury. Det er tyndt. Gasterne har reglerne med sig men systemet i mod sig.

Og vi ved alle hvor svære systemer kan være. De beskytter sig selv og fordrejer reglerne. Dette er desværre blevet endnu et eksempel. Derfor jeg, Danish Nacra Team og Cecilia startet #rightforcrews og fortalt historien på de sociale medier. Og den er begyndt at få opbakning vidt og bredt.

Det varmer om hjertet. Desværre er Cecilia ikke kommet på vandet i Weymouth. Men ISAF har sagt til Cecilia og Mateo, at de vil se på systemet til næste år, fortæller Anette Viborg.

Argentinske Cecilia Corranza må ikke sejle World Cup i England lige nu. Hendes styrmand er skadet og så bliver hun smidt ud af stævnet, selvom hun er en af verdens bedste sejlere. Det er så lusket af ISAF, forklarer Anette Viborg. 

content-loader
content-loader
content-loader