Quantcast
Gå til hoved-indhold
Vi testede Nordkapp Enduro 605 nær Oslo, en hurtig sag, der sejlede topfart med 37,3 knob. Foto: Troels LykkeTest
Vi testede Nordkapp Enduro 605 nær Oslo, en hurtig sag, der sejlede topfart med 37,3 knob. Foto: Troels Lykke

Nordkapp Enduro 605: Sporty nordmand

Nordkapp Enduro 605 sejler let over 37 knob, hvis man har travlt til søs. Båden har en stejl stævn og en bred bagdel, der gør at båden planer hurtigt.

 

Af Troels Lykke |

En stor bred agterende på 2,20 meter giver ekstra stabilitet på den norske Nordkapp Enduro 605 , hvis man vil stå fiske ude i siden.

Bredden hjælper også til at båden planer på under syv sekunder, da vi lukkede op for de 115 hestekræfter på den ikke specielt store Evinrude totakts motor,så vi blev presset godt tilbage i det polstrede førersøde.

Båden anbefales at kunne sejles med en motor fra 75 til 130 hk, hvilket betyder, at man ikke skal op og investere i de helt store motorer.

Med en 115 hestekræfters motor virker båden harmonisk og den larmer mindre end en 75 hestekræfters motor, der skal bruge flere omdrejninger for at sejle samme optimale marchhastighed på mellem 22 og 29 knob.

Skroget på båden, der er bygget i Polen, vejer da også trods sine 6,06 meters længde, kun 800 kilo.

I det hele taget virkede båden bestemt letdrevet og sporty, da vi lynhurtigt nåede op på den maksimale hastighed på 37,3 knob, mens vi sejler mod bølger på en halv meters højde.

Oprejst stævn

Bølgerne skæres godt at en mere oprejst 40 centimeters stævn. I dag er der gået mode i oprejst stævn, som flere og flere motorbåde derfor bliver lavet med i dag.

Både med oprejst stævn har desværre vist sig, at bølgerne lettere er kommet ind over båden, men sådan var det ikke på Nordkapp Enduro 605, da den har såkaldte chines, der er kanter i skroget. Noget der gør at bølgerne skubbes ud til siden.

Ifølge vores norske kolleger, lykkedes det dem dog, med en fart på 25 knob, at få vand ind over båden, da de sejlede ud fra den norske skærgård, hvor bølgerne var op over halvanden meter høje.

I de høje bølger kom Nordkapp Enduro 605 også ud af luften og den landede hårdt på den brede agterende, så journalisten havde en hård landing for ryggen.

Båden er således også kun CE-godkendt til kystnær sejlads med kategori C. Skrogsiderne er da heller ikke specielt høje, hvilket betyder at en skæv sø lettere ville kunne komme ind over båden.

Og lave skrogsider er også et minus, hvis man sejler med mindre børn, som dermed lettere kan falde ud over siden, dog kun tilbage i båden, hvor der ikke er et søgelænder.

Da vi sejlede langs kysten skar skroget bølgerne fint, så vi havde en blød, behagelig sejlads. Med 27 knob lavede vi også skarpe sving, uden at båden skred ud i bølgerne.

Vi følte derfor at den nydesignede Nordkapp Enduro 605 leverer tryg sejlads til dagture, hvor man kan fiske eller stå på vandski efter den – tæt på land.

Ergonomisk førersæde

Ved ratkonsollen er placeret to ergonomiske sæder med gode detaljer. I midten er rorsmanden placeret, hvilet er smart hvis han sejler alene, så båden er i balance. Bådens rat er let at dreje, men det var da også med hydraulisk styring, der koster ekstra. Til højre er co-pilotens sæde placeret.

Begge er godt beskyttet af en stor vindskærm. Mørk gelcoat ved instrumenterne er mørk, så solen ikke reflekteres.

Tilbage i cockpittet er en bred bænk med faste puder og store nok rygpuder, så man føler sig komfortabel. Under agterbænken er der plads til at stuve redningsveste og andet væk, når man ikke sejler.

Holdere til fendere er integreret i skroget, både tilbage og fremme i båden. Helt agter er der to mindre badeplatforme på hver side af motoren, således er båden let at bade fra.

Fremme foran ratkonsollen findes en del mindre bænke, hvor børn især elsker at sidde, men børnene sidder ikke trygt der under høj sejlads, selvom man kan holde fat i søgelænderet.

Sporty båd

Nordkapp Enduro 605 er en sporty båd til familien, der elsker fart. Den lange vandlinje gør at båden har fremragende egenskaber til at plane.

Båden er samtidig let og det betyder at man kan nøjes med en mindre motor og alligevel sejle stærkt. Båden sælges sejlklar for 302.000 danske kroner og det er en fornuftig pris med en 115 hestekræfters motor.

Men man skal selv hente den i Norge eller Sverige, da der ikke underligt nok, ikke findes en dansk importør.

Nordkapp Enduro 605
Længde 6,06 m
Bredde  2,20 m
Antal siddepladser 7
Vægt u/motor  800 kg
Vægt m/motor 920 kg
Benzintank 139 liter
Motor         75 – 130 hk
CE-kategori  C
Pris med 115 hk Evinrude motor
båd leveret i Norge 302.000 kroner
Design        Espen Thorup
Producent www.nordkapp-boats.no
Borgenhaugen, Norge

PLUS
Stor skrogstabilitet
Sporty sejlegenskaber
Ergonomisk førersæde

MINUS
Lavt fribord

Båden er norsk designet, men bygget i Polen. Her ses en virkelig beskyttende vindskærm. PR-foto

content-loader
content-loader
content-loader