minbaad.dk
torsdag 26. april

Topfarten for NC 14 er 31,5 knob med 2 x 500 IPS Volvo Penta-motorer. Foto: Troels Lykke

Test af NC 14: Elegant lejlighed til søs

Med en lukket kahyt er NC 14 er skabt til at bo i hele året. Jeanneaus NC 14 sejler også godt. Især i bølger, da stævnen er dejlig spids og stejl.

Test | 26-02-2015 09:59 | Af  Troels Lykke

De fleste sejlere vil kigge en ekstra gang efter den nye NC 14 med det sexede look. Det gjorde vi i Cannes.

Det er især den stejle stævn, som ligner noget fra en sejlbåd. Men generelt vil mange vende sig om efter den franske båd, for designerne har anstrengt sig for at lave en strømlinet motorbåd, hvor selve skroget, med stejle fribord, harmonerer godt med kahyttens højde.

Lidt for mange designere, gør efter min smag, for meget ud af at skabe plads og atter plads og det går ud over udseendet.

Man vil jo gerne have en smuk båd at se på, hellere end at der mangler et skab eller en ekstra sideplads i kahytten. Men plads er der rigelig af hos NC 14, der er tredje model efter først NC 9 og siden NC 11 kom på markedet.

- Båden er lidt dyrere end Jeanneau's nye Leader 40, der mere er en dagsejler, hvor NC 14 er båden til en lang sommerferie eller til at bo i, lød det fra Jeanneau's produktionschef Vincent Piel, der var om bord under testen. Og man kan let give ham ret, for det er i den lyse salon, hvor der er to sofagrupper, pantry og opvaskemaskine, at man lever.

Vaskemaskine og vinkælder

Længere tilbage findes der da også et rum med vaskemaskine og en lille vinkælder. Ved førerpositionen han man, via elektronik, skubbe soltaget væk og nyde solen, mens man sejler.

Og man kan invitere rigeligt med gæster, 10-15 personer vil let kunne være der på en sejltur. I kystnært farvand er den 10,3 tons båd, da også CE-godkendt til at sejle med fjorten personer, mens tallet falder til tolv personer, når man sejler ud i Kattegat.

Kahytten fungerer også fint med det brede agterdæk, hvor store skydedøre giver fin adgang. Sofagruppen agter kan også skubbes en halv meter ud over den store badeplatform, der i øvrigt smart kan sænkes helt ned under vandoverfladen.

Godt udsyn

Ved førersædet kan der fint sidde to personer, og på navigationspladsen er der praktisk placeret et bredt greb, så man let kan holde fast, hvis rorsmanden giver for meget gas.

En skammel er også placeret i bunden ved førerpositionen. Den kan man stå på hvis man ikke føler man kommer langt nok op, når  NC 14 skal styres ud af havnen.

Nede i kahytten er dog også et fint 360 graders udsyn fra førerpositionen. Det bedste ved styrepositionen er ruden lige til styrebord.

Den er nemlig let at skubbe tilbage og dermed har man ventilation og man under en havnemanøvre hurtigt kan lige gå ud på det brede sidedæk, der er bredere end det lidt smalle dæk i bagbord side.

God acceleration

En af grundene til at NC 14 koster fra tre millioner kroner er at man har IPS joystick, samt to store Volvo Penta IPS 500 motorer, på hver 370 hestekræfter. Med dem trækkes båden og det går hurtigt med at plane.

Kun 7,5 sekunder tog det før vi planede ved 16 knob og efter 20 sekunder nåede vi topfarten på 31,4 knob.

Båden stejlede ikke nævneværdigt og stævnen skulle ikke trimmes ned, så man var sikker på at kunne se vandet under accelerationen. Det føles ikke specielt voldsomt og motorerne larmer heller ikke noget af betydning, når skydedørene er lukket.

Når vi svingende båden  med 25 knob, smed båden sig ti grader ned, hvilket heller ikke virkede dramatisk. Bådens styresystem er også indrettet på den måde, at man slet ikke kan dreje skarpt og dermed lave farlige sving.

For fuld fart bruger de to motorer 153 liter i timen, mens dieselforbruget sænkes til 101,1 liter, hvis farten sænkes til en optimal marchhastighed på 23,3 knob med en omdrejningstal på 3000.

Med den fart vil man kunne sejle 187 sømil på de to gange 450 liters dieseltank. Køber man mindre IPS 400-motorer til NC 14, hvad jeg sagtens kunne leve med, så vil topfarten blive sænket til 26 knob.

Under sejladsen var der ingen vinduer eller beslag der rystede og man fornemmer at Jeanneau har styr på kvaliteten, selvom båden er fremstillet i en stor produktion.

Pengene værd?

3,81 millioner kroner kostede båden vi testede, fuld udstyret med navigationsinstrumenter, generator, Volvo Penta joystick, teakdæk, elektriske toiletter, oliefyr, 22 tommer fladskærms-tv og meget andet.

Mange penge, ja, men man får en båd, man kan bo i året rundt og hvor man samtidig kan se nye steder hver dag. Man får også en elegant båd, som man man har lyst til at se på og som sejler forsvarligt og skærer bølgerne virkelig godt, fordi stævnen er vældig skarp.

Jeanneau er i øvrigt  kendt for at bygge relativt prisbillige produktionsbåde, så i forhold til andre både i samme størrelse, klarer den sig fint på prisen.

PLUS
Flot design inde og ude
Skær bølgerne godt
Agtersofa kan rykkes

MINUS
Smalt sidedæk i venstre side
Aptering i kunsttræ

 

Data NC 14
Længde              13,93 m
Bredde                 4,10 m
Højde over vand  3,26 m
Dybgang            1,07 m
Vægt                 10,3 ton
Dieseltanke     2 x 450 liter
Vandtanke       2 x 206 liter
Kahytter        2 stk.
Køjer             6 stk.
CE-godkendt      B-12, C-14
Motor            2 x Volvo IPS 500
Pr                    3,04 mio. kr.
Pris for testbåd med bl.a. teakdæk,
generator og mere 3,81 mio. kr.
Værft  Jeanneau, Frankrig
Forhandler  Tempo Bådsalg, Ishøj,
tlf. 4373 7395

 

Her kan man leve hele året i båden, der koster fra tre millioner kroner.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER


Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET