Elvstrøm Sails overskud steget med 80 procent
Ved udgangen af 2016 kan sejlproducenten i Aabenraa præsentere regnskab med hidtil usete højder. Seneste regnskabsår gav plus på 6,18 mio. kroner.
Overskuddet er steget med over 80 % i forhold til sidste regnskabsår. Mens den generelle vækst i industrien anslås til at ligge på et par procent, præsterer virksomheden at øge omsætningen med næsten 10 %, fortæller Elvstrøm Sails til pressen.
I regnskabsåret 2013/14 lød overskuddet på 298.000 kroner, året efter i 14/15 var det på 3.382.000 kroner, mens 15/16 lyder på 6.180.000 kroner i plus.
”En stor del af vores positive udvikling kommer fra et vedholdende fokus på at holde igen på de faste omkostninger, optimere i alle kroge af virksomheden samt løbende tilpasse kapaciteten til efterspørgslen, som i sagens natur er meget sæsonbestemt.”
80 procent eksport
”Vi har gennem de sidste år arbejdet uhyre målrettet på at udvide vores forhandlernet i Europa ligesom vi har arbejdet indgående med at optimere vores relationer til vores eksisterende forhandlere og de forskellige bådværfter. Geografisk fordeler vores omsætning sig med cirka 20 % salg i Danmark og 80 % i Europa. I år glæder det os særligt at se, at vores britiske datterselskab har formået at øge aktiviteterne ganske betragteligt med en vækst på 25 %.”
Forventer ekspansion i USA
”Vi har indgået aftaler med de to første forhandlere på den amerikanske østkyst. Et samarbejde vi forventer os meget af, ikke mindst fordi det er et nyt stort marked, vi har taget hul på. Der er ingen tvivl om, at vi fortsat har et stort potentiale i Europa, men med vores indtrængen i USA har vi fået et nyt spillerum, som kan bidrage til vores fremtidige vækst”, slutter Niels Bjerregaard.
Inden for sejlsportsverdenen er der sejlet flere flotte præstationer hjem i løbet af året. Til det store ORC verdensmester-skab for større kølbåde, der i år blev afholdt i dansk farvand blev vinderen i Klasse B også båret frem at kronen.
Endvidere repræsenteres Elvstrøm Sails af over 50 SailPoints-afdelinger, hovedsageligt på det europæiske kontinent – med en klar strategi om at videreudvikle netværket i USA.
Geografisk fordeler firmaets omsætning sig med cirka 20 % salg i Danmark og 80 % i Europa. Foto: Klaus Andrews