Hadsund fandt formen i Thisted – men mister podiet
Ligasejlerne fra Hadsund ligger á point med førstepladsen inden Final 6. Her går det dog galt. En tyvstart og straf sender klubben uden for podiet, blogger de jyske sejlere.
Af Per Carlsen, Hadsund Sejlklub |
Så var det endelig tid til, at drengene fra Hadsund Sejlklubs Ligahold skulle afsted til årets tredje stævne i Sejlsportsligaen, som denne gang blev afholdt i Thisted i weekenden 26.-28. august.
Teltet var slået op torsdag aften, ligesom at Jesper og Flemming havde trailet deres egen private J/70, som de fandt i den “tyske bunker” i foråret. Der skulle dog ikke sejles i denne båd, men den stod blot til skue på havnen med et stort “Til Salg” skilt.
Det har hele tiden været planen, at denne båd kun skulle bruges, indtil sejlklubben fik leveret sin egen båd. Nu er den nye båd så kommet til Hadsund, og man kan derfor kun håbe, at en ny klub kan få lige så meget glæde af Jesper og Flemmings båd som Hadsunds Ligahold fik det.
Overtalelsesevnerne var for dårlige
“Færgemanden” Per havde været ude og hente den store RIB, som første gang blev brugt som transportbåd for besætninger i Juelsminde. Her i Thisted skulle “Færgemand” og RIB udføre det samme job med transport for ligabåd 1 og 2.
Udover at Per sejlede transportbåd, havde Horsens efterlyst hjælp til at sejle deres transportbåd fredag og lørdag, da de var i undertal af hjælpere. René havde lovet, at Hadsund ville have nogle “supportere” til stede, som kunne varetage denne opgave.
Fredag og lørdag sejlede Ole og Otto derfor Horsens’ transportbåd. Undervejs prøvede de at overtale “Færgemanden” til, at man skulle bytte RIB engang imellem - men det ville han ikke! ;-)
Trimmeren falder i vandet
Vejret om fredagen er perfekt; god vind, fornuftig temperatur og sol. Desværre volder kombinationen af vind og ankergrej en del problemer, så det tager noget tid inden første start kan komme i gang - til stor fortrædelighed for de utålmodige ligadeltagere, der ligger og venter i de seks både.
På førstedagen bliver der afviklet fire flights, hvor drengene leverer nogle fornuftige præstationer med en serie på 3-3-2-2. Tilsammen rækker det til en 5. plads, da dagen er omme.
I løbet af fredag mellem race 5 og 6 skal Hadsund overtage båden efter Frederikshavn. Under skiftet fortæller Frederikshavn, at de nok lige skal have genakkeren op inden start, da den ikke kom helt “pænt” ned ved sidste nedtagning, og dermed sikkert ikke er pakket helt korrekt. Dét er også rigtigt! Det virker næsten som om, at der er knuder på den, da René og Mark forsøger at vikle den ud samtidig med, at de hiver den op.
Undervejs under denne manøvre falder noget af genakkeren i vandet. René skynder sig at hive det hele op igen, hvorefter han står med en stor del af genakkeren i favnen - så sker det! Den resterende del af genakkerne fyldes med luft og wupti, så ligger René i vandet… Genakker- og storsejlstrimmer bliver reddet, og Hadsund er klar til start.
Fokus er ændret i 1. division
Lørdag er rigtig Sejlsportsligavejr med sommer og sol. Sejlerne kan ligge og hvile sig på græsset mellem sejladserne, mens det øvrige publikum kan sidde og nyde sejladserne, kun afbrudt af jævnlige gåture til storskærmen for at se den nuværende stilling.
Hadsund forbedrer sine placeringer, og lørdag er vi nu samlet nr. 3. Om aftenen bliver dagen afsluttet med besøg fra Horsens, som kommer for at betale deres “gæld” for indsatsen omkring transportsejlads. Der blev betalt med “godnat øl”.
Samtidig er konkurrencen blevet skærpet og fokus har ændret sig i Sejlsportsligaens 1. division. Hadsunds færgemand har sejlet transport i Skive og Horsens i 2015 og i Juelsminde og nu i Thisted i 2016 og har stille “lyttet” med, når besætningerne er blevet sejlet frem og tilbage.
Sidste år blev der primært talt om sejltrim, hvordan man bommer med genakker osv., under transportsejladserne. I år har samtalerne ændret karakter, og det er tydeligt at høre, at der er kommet styr på trim, håndtering af båden. Der er nu øget overskud til at “kigge ud af båden”, så samtalerne handler nu om kapsejladsregler, hvornår der er overlap, kan man udnytte en “stop-and-go” til noget positivt osv.
Tyvstart og straf i Final 6
Søndag forsatte drengene fra Hadsund med at vise gode tendenser i bissevejr med regn og vind. Da sidste flight inden Final-6 er færdigsejlet, ligger Hadsund nu samlet nr. 2 – á point med nr. 1. Det var helt fantastisk, og sommerfuglene i maven var tiltagende.
Tænk at Hadsund, som lige akkurat kom med i Final 6 i Lundeborg og var langt uden for rækkevidde i Juelsminde, nu sad sikkert placeret til det afsluttende Final 6 - skulle det endda ende med drengens første podieplads?
Final 6 skydes i gang. Måske kan bægeret bare ikke indeholde mere vand denne gang… I løbet af de tre sejladser i Final 6 bliver Hadsund-drengene dømt for tyvstart og får en straf. En serie på 6-3-6 betyder, at den samlede placering ligeså stille rasler ned til en samlet 4. plads, ét point fra nr. 3. Så tæt på champagnesprøjt og alligevel så langt fra…
Det er en blandet følelse, der sidder i brystet på drengene, da de kører hjem. Det er skuffende, men omvendt er det jo også årets bedste placering, der nu betyder, at Hadsund Sejlklubs Sejlsportsligahold ligger samlet nr. 7. Der kommer en ny mulighed i Skovshoved allerede om tre uger, når det sidste stævne i denne sæson afvikles 16.-17. september.
Fredag morgen sørgede drengene selv for morgenmad. Senere overtog Thisted denne opgave til topkarakter. Foto: Per Carlsen
Jesper og Flemmings J/70 blev sat til salg på havnen. Skal du være den næste lykkelige ejer af denne båd? Foto: Per Carlsen
Ole Nielsen giver en hånd med i Horsens’ transportbåd. Foto: Kasper Ofverlind Christensen
Bådskift på vandet. Her skal Hadsund overtage båden efter Skive. Foto: Kasper Ofverlind Christensen
“Færgemanden” Per bliver lige opdateret efter en sejlads. Foto: Kasper Ofverlind Christensen
En gruppe Hadsund fans og sejlere har slået sig ned på græsset i det dejlige vejr. Foto: Per Carlsen
Mark og René venter på at blive udskiftet, mens de kigger efter vind. Foto: Per Carlsen
Stævnet er slut. Det gik jo godt, når alt kommer til alt. Foto: Per Carlsen