Gå til hoved-indhold
Test
Test
Test
Test

Bavaria E34 - 700 sømil på en tank - topfart 9 knob

Bavaria E34 er til den miljøbevidste, for med en cruisingfart på syv knob kan båden sejle 700 sømil på én tank med en 110 hk Volvo Penta-motor. Vi tester den i Berlin.

Af Troels Lykke |

Bavaria E34 sejler fint gennem vandet, viste test som BådNyt og motorbaadsnyt.dk deltog i i Berlin.

Båden er med en lav, lang køl, og båden stikker 92 centimeter. Skroget er rundt i kanterne, hvilket, ifølge Bavaria Yachtbau, gør, at skroget har mindre friktion, til gengæld ruller båden op til cirka 15 grader, som på en fiskekutter, når man svinger kraftigt med den høje båd, der også fås med flybridge.

Motorskifte til 47.000 kr. 

Det er derfor godt, at der er placeret mange kopholdere i båden, da en øl ellers ville rutsche væk.

Båden er kun til langsom tursejlads, hvor man til gengæld kan sejle 700 sømil på en tank, hvis man sejler med 7,2 knob over grunden, der er bådens cruisingfart med en 110 hestekræfters D2 Volvo Penta-motor med skrueaksel.

Du kan også vælge at sætte en mindre Volvo Penta D1 60 hestekræfters motor på. Her falder topfarten fra 9 til 7,5 knob. Ønsker du en større motor tilbyder Bavaria Yachtbau en Volvo Penta D3 motor med 220 hestekræfter, hvor topfarten stiger til12 knob. Et skifte fra 110 til 220 hestekræfter koster 47.000 kroner.

Bavaria E34 i tal

Længde 10,30 m

Skroglængde9,99  m

Vandlinje9,75 m

Bredde3,49 m

Dybgang0,92 m

Højde over vand3,40 m

Højde over vand flybridge3,75 m

Vægt - tør7,55 ton 

Vægt med diesel bl.a. 9,00 ton

Brændstofkapacitet  270 l

Vandtank 300 l

Dybgang  0,92 m

CE-kategoriB -  6 personer

Antal køjer4 stk.

Pris testmodel med 110 hk2,20 mio. kr.

Pris standard med 110 hk1,49 mio. kr.

Pris standard med 110 hk flybridge 1,83 mio. kr.

Motorstørrelser:

Volvo Penta D2 60 hk topfart  7,9 knob

Volvo Penta D3 110 hk topfart  9,0 knob

Volvo Penta D4 220 hk topfart  12,0 knob

ForhandlerDansk Marine Center, Risskov

Værft Bavaria Yachtbau, Tyskland

Foto og video: Troels Lykke

Rorsmanden er placeret tilbage i båden, hvilket meget sjældens ses. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader