Gå til hoved-indhold
Ærøboerne byder hvert år gladeligt Peter Gast Schiffahrtsregatta velkommen, der sikrer en lokal omsætning på mere end en mio. kroner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Ærøboerne byder hvert år gladeligt Peter Gast Schiffahrtsregatta velkommen, der sikrer en lokal omsætning på mere end en mio. kroner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Lystsejlads for millioner: Kendte både til regatta på Ærø

Den store, årlige skibfarts-regatta i Ærøskøbing tæller mange flotte yachter, bl.a. pensionerede Volvo Ocean-racere. Søren fra Fyens.dk tog på bådspot ved havneindsejlingen.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Peter Gast Schiffahrtsreghatta er med 1200-1300 aktive sejlere en af Nordeuropas største regattaer og tiltrækker hvert år mange øhavs-sejlere som publikum langs kajerne.

Også i år, hvor tilskuerne kunne se flere ikoniske sejlbåde. Fyens.dk viser her fem populære: 

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Pensionerede Volvo Ocean-racere

15 mand høj tæller besætningen på havkapsejleren Rostocker konstrueret af Bruce Farr i 1997. Båden er af typen VO 60. Da raceren kæmpede i den legendariske jordomsejling Volvo Ocean Race i 1998 satte den verdensrekord ved at sejle 434 sømil (804 km) på et døgn. Gennemsnitsfart: 18 knob (ca. 35 km/t)!

Den pensionerede Volvo Ocean-racer er siden 2002 ejet af det tyske Speedsailing og chartres ud sammen med to andre VO 60'ere. Den ene, Ospa (tidligere SEB) var også med i Ærøskøbing.

I øvrigt måtte Rostocker vente længere end ønsket på afgang fra Ærøskøbing søndag formiddag. Så vidt Søsiden erfarede skyldtes det, at et besætningsmedlem på den bryggeri-navngivne båd ikke lod sig finde. Sidste år ventede man efter sigende på samme gast...

----------

 

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

X ved dansk bådebyggeri

Hvis et enkelt bådeværft skulle fejre triumf ved regattaen Slien-Ærø, var det det danske X-Yacht. X-bådenes design, kvalitet og ry for fart nyder stor popularitet blandt tyske lystsejlere.

Søsiden spottede, at omkring 25 af de anløbende både i Ærøskøbing var bygget på værftet i Haders­lev. Den største af dem var den 18 meter lange X-612 Solair bygget i 1996. Den store X'er ejes af et charterbureau ved Flensborg Fjord og sejler både i de nære farvande og over Atlanten.

Solairs næste store togt er deltagelse i den transatlantiske kapsejlads for turbåde, Atlantic Cross Race. Starten går fra Las Palmas på De Canariske Øer midt i november. Et tre ugers krydstogt med Solair koster godt 30.000 kr, og en uges sejlads derovre ca. 12.000 kr. Og vil man være sin helt egen skipper, handles X-både som denne fra godt tre til omkring fem millioner kr. 

----------

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Stålgrå racer med piger i pink

Konceptet for den urfirma-sponserede DK 46-sejlbåd Tutima fra Kiel er, at den skal sejles af kvinder. Ved rattet står Kirsten Harmstorf-Schönwitz, der har mere end tyve års erfaring som skipper for kvinde-besætninger.

Med de fleste af de 12 besætningsmedlemmer iført pink sejlertøj udløste den elegante, skotsk-designede, stålgrå racer også mere end gennemsnitlig applaus, da den gled ind gennem havnehullet i Ærøskøbing. Blandt sommerens mange kapsejladser deltog Tutima også i årets Palby Fyn Cup fra Bogense.

I weekendens regatta til Ærø blev den nummer 18 overalt, men nåede dog ikke i den sparsomme vind at udløse sit potentiale på 22,9 knob. Tutima er i øvrigt ejet af arrangør Peter Gasts shippingfirma.

---------- 

 

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Elan - Hr. Møllers foretrukne mærke

Med et enkelt sidespring til danske X-Yachts som undtagelsen var Mærsk McKinney-Møllers foretrukne mærke i lystbåd finske Nautors Swan. Omend bådstørrelsen var lidt mindre end til en storskibsreder, var værftet meget elegant repræsenteret i Ærøskøbing med en stribe Swan'er, bl. a. den 48 fods Sparkman & Stephens-designede Elan.

Den velpassede yacht er en moden dame. Designet Swan 48 S&S blev skabt i 1971. Som en lokal sejler bemærkede til Søsiden, er dens formgivning af ruf og agterparti i familie med den Walsted-byggede og Roos-designede Thurø 33 formgivet tre år efter.

Swan'en Elan ejes af det tyske forsikringsselskab Pantaenius, som også mange danske lystsejlere benytter.

----------

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Athena - samme ejer i 30 år

Den yawl-riggede Athena er bygget hos Abeking & Rasmussen i 1955. Få år efter søsætningen fik den skiftet de oprindelige træmaster til aluminium. Athena har siden 1984 været ejet af Peter Harren fra Bremen. Dog skal der fratrækkes et par år i 1990'erne, hvor Peter Harren solgte Athena, fortrød - og købte sin båd tilbage.

Nu har Peter Harren, der selv styrede sin yacht ind i Ærøskøbing, sat den 2016-renoverede yacht til salg. Han kan se tilbage på mere end 30 års intensive rejser inklusiv deltagelse i en lang række regattaer.

I logbogen for de 12 ugers årlig sejlads står destinationer som Middelhavet, Skotland, De Kanariske Øer og Nordkap. Velholdte Athena har i øvrigt også udløst flere portræt-artikler i magasiner for klassiske fartøjer.

Kilde: Fyens.dk

content-loader
content-loader
content-loader