Gå til hoved-indhold
31 knob er topfarten for den finske alu-båd, når den 520 kilo lette båd sejler med en 60 hk motor. Fotos: Troels LykkeTest
31 knob er topfarten for den finske alu-båd, når den 520 kilo lette båd sejler med en 60 hk motor. Fotos: Troels Lykke

Test: Silver Wolf BR 510 - rå familie- og lystfiskerbåd

Aluminium udvendig og glasfiberarmeret plast indvendig gør den finske Silver Wolf BR 510 til en hårdhændet båd, hvis du rammer en sten, mens den også har charme om bord.

Af Troels Lykke |

Silver Wolf  BR 510 kan godt se ud som en lidt kedelig, funktionel brugsbåd, ikke en båd der kunne få Nordisk Råds designpris med de høje vindskærme, der er gode i hård sø og i kold vind.

Men efter kun fem sekunder planer den ultra lette dagsejler 12 knob. Jeg bliver presset tilbage i det velpolstrede sæde, selvom der kun er 60 hestekræfter bag på båden.

Gashåndtaget er stadig presset helt frem og kort tid efter når jeg topfarten på 31 knob på Oslofjorden. Accelerationen er virkelig værd at skrive hjem om og som man lærer når man tager et speedbådekørekort, så skal man advare sine gæster om bord, at man begynder at sejle, for ellers kan man let som ingenting smide dem i vandet.

Jeg sænker farten og svinger rundt og rammer hækbølgen, men vandet slås ud til siderne og med et 18 grader vinklet undervandsskrog fremme, skærer båden bølgerne fint, så man ikke bliver kastet rundt i bølgerne, noget man ellers let kan forstille sig ske i en så let båd, især når man sidder så langt fremme, som man gør i denne båd.

Båtypen fås også i en anden udgave, kaldet Silver Wolf DC 510. Her er styrekonsollen trukket længere tilbage, så man sidder på agterbænken og styre.

I denne DC-model, er der mere plads at fiske fra, mens den model vi tester, mere egner sig til dagture med familien, når der skal bades eller stås på vandski. Begge modeller kan også bruges til transportbåd, så længe det er i kystnære og beskyttede området.

Sporty og billig

I mødet med bølgerne hører man at skrogets aluminium arbejder tydeligt. Det larmer lidt mere end havde det været en båd i glasfiber, men ikke noget der generer.

Og da båden er bygget i stærk aluminium er der ikke noget der giver sig og knirker, under mødet med bølgerne og det signalerer at der er tale om solid byggekvalitet. Rattet går let og selv med det mindste bevægelse bevæger båden sig hurtigt, hvilket gør sejlerglæden sjovere og sporty end på tungere speedbåde.

Billig, det er Silver Wolf BR 510 også, både i indkøb og til sejlads. For sejler  en person 8,5 knob bruger Honda BF 60 hk 4,5 liter i timen, men det kan bedre betale sig at sejle næsten dobbelt hastighed  på 16,7 knob, hvor skroget er ude af vandet, her bruger motoren 6,7 liter benzin i timen, viser en svensk måling af en motorbåds-journalist.

Forbruget ved bådens optimale marchhastighed er på 20,4 knob,  her forbruges kun 8,6 liter i timen, noget der gør båden utrolig billig at sejle, selv når der skal sejles langt.

Ved marchhastigheden er støjniveauet, ved førersædet, målt til 77 decibel, hvilket er et støjniveau, der ikke får topkarakterer, men det er acceptabelt. Ved tophastigheden på 31 knob, stiger lydniveauet til 82 decibel. Her stiger benzinforbruget dramatisk til 24,8 liter i timen.

Høje vindskærme

I en så lille 5,10 meter lang båd kan man virkelig risiskerer at få bølger ind over sig, hvis uheldet er ude og man fanges i høj sø, som den ikke er bygget til. Men høje vindskærme fremme foran føreren og sædet til co-piloten, sørger for at vind og vand har svært ved at ramme en under høj fart.

Det hjælpes også af, at en vinduesluge kan placerets mellem de to vindskærme i hver side. På toppen af vindskærmene findes bøjler, der er vældige vigtige, når man skal holde sig fast. Benpladsen ved førersæderne er stor nok. Man kan også vælge at stå op under sejlads, da sædets yderstykke kan vippes op.

Tilbage er en pæn stor agterbænk, hvor benzintanken er placeret og den er let at tage ud, hvilket er smart.

Bag ved bænken er en kaleche, som er værd at slå op, når båden forlades, desværre  er pladsen noget trang til kalechen, som skal pakkes hård før der er plads til den. Fremme i båden er der også gode steder at stuve ting af vejen. Samtidig er der gjort plads til en brandslukker, der er obligatorisk på enhver sejlbåd.

Meget sejlglæde

Silver Wolf BR 510 kan man få helt ned til 205.000 kroner, hvis man vælger en Honda BF 50 hk motor, men sætter du en Honda BF 60 hk, som vi testede med, stiger prisen til 229.000 norske kroner.

For de penge får du en praktisk lille båd, der er sjov og sporty at sejle. En båd, der overrasker positivt. Samtidig er båden billig at sejle, fordi den er så let og skroget tilsyneladende er i et design, der gør den velsejlende.

Hyggeligt er der også om bord, da man ikke møder det noget ucharmerende aluminium, men i stedet glasfiberarmeret plast.

Silver Wolf BR 510 
Længde   5,10 m
Bredde    1,98 m
Vægt    520 kg
CE-godkendt til seks personer
Motor Honda  BF60 50–60 hk
Pris fra   206 000 kr.
Pris testbåd  229 000 kr
Mer info  www.kellox.no

PLUS
Slidstærk
Prisbillig
Gode sejlegenskaber

MINUS
Trang garage til kaleche

content-loader
content-loader
content-loader